לשון הרע בוואטסאפ – אחריותו של מנהל קבוצה

לשון הרע בוואטסאפ – האם מנהל קבוצה אחראי בלשון הרע לתוכן שמתפרסם בקבוצה?

מידי יום אנחנו נתקלים בשאלה: האם ניתן לתבוע בעילה של הוצאת לשון הרע בוואטסאפ, מנהל קבוצה על תוכן משמיץ שפורסם תחת עיניו הפקוחות? ככלל, בנוגע לשאלה האם ניתן להטיל אחריות, התשובה היא כן. אך התשובה מורכבת בהרבה ורחוקה מלהיות חד-משמעית. כדי להשיב בצורה אחראית, חשוב להתחיל בשאלה: ממה נגזרת האחריות לפי חוק איסור על לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק")?

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

לשון הרע בוואטסאפ – מה קבוע החוק:

כהתחלה, לפי סעיף 7 לחוק, מי שפרסם ביטוי שקולע להגדרת לשון הרע, נושא באחריות לתוכן הפרסום. כלומר, המפרסם – זה שהפיץ את הביטוי לאדם אחד נוסף והפך אותו פומבי – הוא הנתבע הקלאסי והטבעי ביותר.

אך מעבר להוראות חוק איסור לשון הרע, על החוק חלות גם הוראות פקודת הנזיקין [נוסח חדש]. לפי סעיפים 11-12 לפקודה, נושאים באחריות (לכל עוולה בנזיקין) לא רק מי שעשה את המעשה (או המחדל), אלא גם מי ששיתף עצמו, עודד לביצוע המעשה, הרשה או אשרר את המעשה, ייעץ, פיתה או ציווה לעשות את המעשה.
המשמעות הטבעית של הוראות פקודת הנזיקין לעניין פרסום לשון הרע, ברורה: שני אנשים – וגם יותר – יכולים לשאת באחריות (וגם בפיצוי) לפרסום לשון הרע אחד. אין בזה שום בעיה, ומדובר במהלך דברים טבעי לגמרי.

דוגמה? פשוט: אדם אחד ניסח את פרסום הדיבה ואדם אחר הפיץ את הנוסח, שניהם עשויים לחוב לפי החוק. דוגמה נוספת: אדם אחד זקוק לאישורו של אחר כדי לפרסם ביטוי מסוים; נותן האישור – בדיוק כמו המפרסם עצמו – עשוי לשאת באחריות לפרסום הדיבה.

איך הדברים מתקשרים לאחריות מנהלי קבוצות ווטס-אפ?

קבוצות ווטס-אפ דומות (יחסית) במאפיינים לקבוצות פייסבוק. וביחס לקבוצות פייסבוק כבר נפסק (יותר מפעם) כי מנהל קבוצת פייסבוק אחראי לתוכן הביטויים שמופצים בקבוצה שבניהולו. גם זה, לא בצורה גורפת וחד-משמעית, אך אם הנפגע פנה אל מנהל קבוצת הפייסבוק וזה האחרון סירב להסיר את הפרסום (או לא השיב) ברור שניתן להטיל על המנהל אחריות לפי חוק איסור לשון הרע. למידע נוסף קראו על – הוצאת לשון הרע בפייסבוק

למרות הדמיון, קיימים גם קווים מבדילים שמייצרים שוני מהותי בין קבוצות פייסבוק לבין הוצאת לשון הרע בקבוצות ווטסאפ. השוני החשוב ביותר לעניין לשון הרע, הוא האפשרות – הטכנית – להסיר פרסום.

למנהל קבוצת פייסבוק ישנה אפשרות בלתי-מוגבלת (בזמן) להסיר פרסום מקבוצה שבניהולו. לא כך הוא ביחס לקבוצת ווטסאפ. בקבוצת ווטסאפ, המנהל (או כל משתתף אחר בשיח) יכול להסיר התבטאות מסוימת רק בתוך פרק זמן קצר יחסית.

לנתון זה ישנה משמעות מכרעת. מדוע? היגיון פשוט: אם מנהל קבוצת הווטסאפ אינו שולט בתוכן שמתפרסם (הרי לא הוא פרסם אותו), ובנוסף גם אין לו יכולת מעשית להסיר את הפרסומים, על פניו אין הצדקה (אף לא תיאורטית) להטיל עליו אחריות בנזיקין; הרי הוא לא גורם את הנזק, וגם אין לו יכולת למנוע את הנזק. אפוא דיני הנזיקין – כמטריה השלטת על דיני לשון הרע – מפנים עורף ושוללים אפשרות להטיל אחריות בנזיקין על אדם שלא גרם נזק וגם לא יכול היה למנוע אותו. לכן, על פניו, אם הפנייה אל מנהל קבוצת הווטסאפ נעשתה לאחר שחלף הזמן (הקצר) להסרת הביטוי המכפיש, קשה לחשוב על אפשרות מעשית להטלת אחריות על המנהל.

קשה, אך לא בלתי-אפשרי; יש עוד תפנית אחת בעלילה: למנהל קבוצת ווטסאפ ישנה אפשרות בלתי-מוגבלת להסיר משתמש מן הקבוצה. כך, יכול המנהל לאמור (או למעשה לקבוע): פרסמת לשון הרע בוואטספ? לא עוד. לא תחת עיניי הפקוחות.

כך, במצב דברים בו (למשל) אדם מכפיש בצורה עקבית ושיטתית במסגרת קבוצת ווטס-אפ, ונעשתה פנייה אל מנהל הקבוצה בבקשה למנוע מן המשתמש להמשיך ולהתבטא במסגרת הקבוצה, נפתח פתח להטיל אחריות גם על מנהלי קבוצת ווטס-אפ. כל זאת, כמובן, רק בנוגע לפרסומים עתידיים, שיבואו לאחר הבקשה (והסירוב) להסיר.

חשוב לציין כי נכון למועד כתיבת שורות אלו, המבנה המשפטי המפורט לעיל בקצרה, טרם זכה להתייחסות מעמיקה מצד הערכאות הגבוהות. לכן, לא ניתן לקבוע בצורה חד-משמעית כי אלו הם אכן פני הדברים. עם זאת, במבט רחב על התחום, דומה כי התייחסות לדרך הטלת האחריות הנ"ל היא עניין של זמן.

לסיכום:

כך או אחרת, דעו: הטלת אחריות לפי חוק איסור לשון הרע על מנהלי קבוצות, איננה דבר מובן מאליו; וכשמדובר במנהלי קבוצות ווטסאפ, הדברים נכונים עוד יותר.

לכן, אם הוגשה כנגדך תביעה המבקשת להטיל אחריות אך ורק משום שניהלת קבוצת ווטסאפ או פייסבוק שפורסמה בה הוצאת דיבה, ישנן טענות מעניינות וחשובות שאסור לפספס; ייתכן ששם בדיוק נמצאת טענת ההגנה שתנצח עבורך את ההליך.

ובאותה הנשימה, אם הפכת קורבן ללשון הרע ולשיימינג במסגרת קבוצת ווטס-אפ או פייסבוק, ייתכן שנסיבות המקרה תאפשרנה לחייב גם את מנהלי הקבוצה בנזקים שנגרמו לך. 

לכן מומלץ להתייעץ עם עו"ד לשון הרע שזהו תחום עיסוקו המרכזי והוא בעל ניסיון וידע בייצוג בתביעות לשון הרע. 

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן