תלונת שווא במשטרה – כיצד מתמודדים

הגישו כנגדך תלונת שווא במשטרה ואתה אובד עצות. כיצד עליך להתנהל? ממה כדאי לך להימנע? 

רבות דובר על תופעת תלונות השווא. יותר מדי בקלות אנשים מחליטים להגיש תלונת שווא במשטרה, ובכך הופכים את חייהם של החשודים באחת לסיוט. בחלק מן המקרים מדובר ברצון לנקמה, במקרים אחרים מדובר ברצון להשיג באמצעות התלונה יתרון משפטי [למשל בסכסוכי גירושין], אך הצד השווה שבהן הוא היד הקלה על ההדק.

ישנם הטוענים כי ריבוי תלונות השווא נובע מהנחיה 2.5 של הפרקליטות הקובעת כי אין להעמיד לדין אדם שהתלונן על עבירת אלימות או עבירת מין שהיה קרבן לה – וחזר בו. הסיבה לכך: יתכן כי חזרתו מן התלונה אינה נובעת מכך שהתלונה שקרית, אלא משום שהוא חושש מהחשוד או מההליך המשפטי.

הנחיה זו מאפשרת למעשה להגיש תלונת שווא על עבירות אלימות או עבירות מין מבלי לחשוש. ניתן להגיש את התלונה, לחכות לראות אם היא 'תתפוס', ואם היא נתקלת בבעיות – פשוט להתקפל מבלי לשאת שום מחיר. ביקורות רבות נשמעו על מצב משפטי זה, אך נכון להיום ההנחיה האמורה עדיין נותרה על כנה.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

הגישו נגדך תלונת שווא? פעל בקור רוח

אם הגישו נגדך תלונת שווא, חשוב שתדע שלא מדובר בסוף העולם. אולי תחווה רגעים לא נעימים, אך על ידי התנהלות נכונה תוכל לנקות את החשדות נגדך ולהמשיך הלאה בחיים.

נכון – אתה כועס, נכון – אתה פגוע, נכון – מתחשק לך לנקום באדם שגרם לך סבל כה רב, אבל לפני שאתה עושה משהו בנדון, כדאי לך לנשום עמוק. חשוב מהראש, לא מהבטן. תגובה אימפולסיבית וברוטאלית ממש לא תסייע לך לנקות את החשדות נגדך. להיפך, בתור אדם החשוד באלימות או בעבירות מין, התנהגות אלימה מצדך רק תגביר את החשדות כנגדך.

ישנם החושבים שתלונת שווא צריכה לקבל מענה על ידי תלונת שווא נגדית. הם סבורים כי תלונת שווא נגדית 'תאזן' את המצב ו'תקזז' את החשדות משני הצדדים. אולם זוהי מחשבה מופרכת מן היסוד. בתור חשוד, פשוט אין לך את הפריווילגיה לשקר את המשטרה, ומעשה כזה רק יסבך אותך עוד יותר. משום כך, התמקד בלהסיר את החשדות כנגדך, ולא בנקמות ובמעשים פזיזים ומיותרים.

נסה לאסוף ראיות לחפותך

הפעולה הראשונה והמתבקשת ביותר מצדך היא לחפש ראיות. אם טוענים כנגדך שאתה אלים, נסה למצוא ראיות שמראות את ההיפך. למשל: הקלטות, תצלומים, צילומי מסך וכדומה.

חשוב שתשים את ידך על המסמכים הרלוונטיים לפני שמגיש התלונה 'יטפל' בהם. מגיש התלונה עשוי לנסות להעלים ולהשמיד ראיות, כדי שלא תוכל לנקות את החשדות נגדך. משום כך, עליך להקדים אותו ולקחת לרשותך את כל המסמכים הרלוונטיים.

בנוסף, ישנה אפשרות ליצור הוכחות. למשל, ניתן לנסות ליזום שיחה מוקלטת עם מגיש התלונה ולנסות לגרום לו לפלוט דיבורים המלמדים כי תלונתו היא שקרית. כמו כן, ניתן לשכור חוקר פרטי או להתקין מצלמות, והכל בהתאם ובכפוף לחוק.

היעזר בשירותי עורך דין פלילי מנוסה

לסיום, מומלץ מאד להיעזר בשירותי עורך דין פלילי מנוסה, ולא לנסות לחסוך בהוצאות. ישנם הליכים משפטיים בהם ניתן לנסות להסתדר ללא עורך דין, אך כאשר אתה חשוד בעבירות חמורות, מאד לא מומלץ לעשות זאת.

עורך דין פלילי מנוסה מכיר היטב את דרכי הטיפול בתלונות שווא ויוכל לסייע לך להתנהל בצורה נכונה ולהסיר את החשדות כנגדך.

בנוסף, ישנם מקרים בהם תלונת שווא תהווה בסיס גם לתביעה אזרחית. למידע נוסף קראו – תלונת שווא כבסיס לתביעת לשון הרע

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו – בוודאי בימנו – לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן