הזכות לשם טוב בעבודה

מהי הזכות לשם טוב? 

שמו הטוב של אדם מהווה חלק מכבודו, מאישיותו ומהמוניטין שלו. הזכות לשם טוב, כמו גם הזכות לחופש הביטוי נגזרות מכבוד האדם ומוגנות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. חוק איסור לשון הרע בא לאזן בין הזכויות החשובות הללו. גם העובד במקום העבודה שלו, זכאי לשמור על שמו הטוב, על כבודו ועל המוניטין והכישורים שצבר עם השנים ולכן עולה השאלה מהי מעמדה של הזכות לשם טוב בעבודה?

הזכות לשם טוב מעוגנת בחוק איסור לשון הרע

חוק איסור לשון הרע קובע כי לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול –

(1) להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם;

(2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו;

(3) לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו;

(4) לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

אולם, הזכות לשם טוב איננה זכות מוחלטת, והחוק מציג רשימה ארוכה של הגנות והקלות המאפשרות כביכול להוציא דיבה כנגד אדם במצבים מסוימים, כגון:

1. ההגנה על חופש הביטוי ועל אינטרס הציבור לדעת;

2. הגנת אמת בפרסום;

3. הגנות תום הלב.

יחד עם זאת, לחופש הביטוי יש מגבלות וזו בעצם מטרתו האמיתית של החוק, ומי שעובר על החוק עלול למצוא את עצמו מואשם אף בעבירה פלילית במקביל לתביעה אזרחית. להרחבה בנושא קראו – מה קובע חוק איסור לשון הרע.

מה דינה של פגיעה בשם הטוב במקום העבודה?

מעביד אשר ידבר בשפה פוגעת ומעליבה אשר אינה קשורה ליחסי עובד-מעביד או יפרסם דברים פוגעניים ללא תום לב, סביר להניח שיספק לעובד עילת תביעה כנגדו בשל פגיעה בזכות לשם טוב בעבודה.

קיימים שני סוגים של הוצאת דיבה במקום העבודה. האחת, הוצאת דיבה שנאמרת בנימה אישית כלפי העובד על מנת לפגוע בו במישור האישי, והשנייה, הוצאת דיבה בקשר לכישוריו ויכולתו המקצועית של העובד.

כאשר נאמרות אמירות קשות ומעליבות כלפי העובד, ואין שום ספק שמדובר בניסיון לפגוע בו באופן אישי, אזי קיימת האפשרות שבית המשפט יתייחס לאותן הערות כאל הוצאת דיבה. הכל כמובן בכפוף לנסיבות המקרה, למידת פוגעניות המילים והאם נשמעו גם על ידי קהל של אדם אחד ויותר.

אולם, כאשר נאמרת דיבה לגבי כישוריו המקצועיים של אותו עובד, אלה לא ייחשבו כהוצאת דיבה במידה והדברים שנאמרו הם אמת ומעוגנים במציאות. הדברים ייחשבו כפגיעה בזכות לשם טוב רק אם בדיעבד יתבררו כשקריים לחלוטין ויתברר כי גרמו נזק לעובד במקום עבודתו או שפוטר בעקבותיהם. למידע נוסף קראו על – הזכות לשם טוב

האם מותר למעסיק למסור למעסיק אחר חוות דעת שלילית אודות העובד?

מעסיק אשר נותן חוות דעת שלילית למעסיק אחר באשר לכישוריו של אותו עובד, לא בהכרח יחשב כמי שפוגע בזכות לשמו הטוב של העובד שלו לשעבר, נהפוך הוא, כמוהו כמי שמעביר מידע רלוונטי לטובת המעסיק השני, גם אם מדובר בעובדות לא מחמיאות אודות אותו עובד, דבר אשר ככל הנראה יפגע קשות בסיכוייו להתקבל לאותה עבודה.

המעסיק הקודם יכול לספק פרטים שלילים למעסיק הפוטנציאלי כל עוד מדובר בפרטים נכונים שיש בהם מן האמת אודות העובד, גם כאשר מדובר במשוב שלילי אשר בעקבותיו תישקל מחדש מועמדותו של העובד למשרה.

לסיכום

אם כן, החוק קובע, לכאורה, כי אסור "לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו". בין אם המעביד או אחד העובדים "לכלך" על עובד אחר, הוא חשוף לתביעה (להרחבה קראו – המדריך המלא לתביעת לשון הרע. לפי חוק איסור לשון הרע אפשר לתבוע סכום של עד 70,000 ₪ ללא הוכחת נזק, במקרה שהעובד מצליח להוכיח שהמעביד פגע בזכותו לשם טוב ללא כל בסיס ולא התקיימו לו ההגנות הקבועות בחוק.

אולם, אם יש בדברים שנאמרו ע"י המעביד מן האמת, כי אז יחולו ההגנות שבחוק והמעביד לא יחשב כמי שהוציא דברי לשון הרע ולא יהא חייב לפצות את העובד שנפגע. בכל מקרה, במצב של הוצאת דיבה על ידי המעביד, חובת הוכחה תהא על העובד ויהיה עליו להוכיח כי אכן נאמרו או פורסמו עליו הדברים שלטענתו אין כל קשר בינם לבין המציאות.

במידה ונפגעת מהוצאת דיבה (לשון הרע) בעבודה, או שעובד טוען נגדך שפגעת בשמו הטוב, מוטב להתייעץ עם עו"ד לשון הרע מנוסה ובעל ותק בייצוג בתביעות לשון הרע.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן