תביעת לשון הרע בסדר דין מהיר – ככה תעשו את זה נכון!

מהי תביעה על לשון הרע ומתי ניתן להגיש תביעה במסלול המהיר?

על פי סעיף 7 לחוק איסור לשון הרע, תשכ"ה – 1965, מי שנפגע מפרסום לשון הרע נגדו, רשאי להגיש נגד המפרסם תביעה אזרחית. נוסף על ההליך האזרחי, הנפגע רשאי לנקוט בהליך פלילי כנגד אותו המפרסם (סעיף 6 לחוק איסור לשון הרע).

העוולה האזרחית בגין הוצאת דיבה, מתגבשת בהתקיים שני יסודות מצטברים:

האחד, "לשון הרע", המוגדר בחוק בצורה רחבה כ"דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצידם".

השני, "פרסום", שיכול להיות בכתב או בעל פה. בשנת 1988 תוקן חוק לשון הרע ונקבע כי ניתן להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק. כלומר, לא נדרש להוכיח את הנזק אם כי במקרה כזה הפיצוי שיכול להיפסק מוגבל. להרחבה בנושא קראו על – הוצאת דיבה.

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

שלושת המסלולים באמצעותן ניתן לתבוע על פרסום לשון הרע:

תביעה בסדר דין מהיר:

בסוג תביעה זה עוסק המאמר שלנו. סדר דין מהיר הוא סדר דין מיוחד שמטרתו היא להקל על הגשת תובענות בסכומי כסף קטנים ולהפוך אותה לפשוטה יותר. מדובר על תביעות שסכומן לא עובר סכום של 75,000 ₪ ושבמסגרתן המסמכים מוגשים עם כתבי הטענות. הגשת תביעת דיבה בסדר דין מהיר כרוכה בהליך קצר ובסופה יינתן פסק דין תוך זמן קצר או אפילו במקום.

הגשת תביעה תביעות קטנות:

הליך המתאפיין בזריזות ובפשטות ושהפיצוי שיינתן אם תתקבל התביעה נמוך באופן יחסי.

תביעה בסדר דין רגיל:

לעומת תביעת לשון הרע בתביעות קטנות או בסדר דין מהיר, מדובר בהליך איטי יותר ושבסופו ייפסק פיצוי גבוהה יותר בהתאם למגבלה של בית המשפט שבו נדון.

האם ניתן לתבוע על לשון הרע בגין פרסום בפייסבוק וברשתות החברתיות?

התשובה לשאלה האם אפשר לתבוע על לשון הרע בגין פרסום בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות היא חיובית. בפסק הדין בעניין שאול נ' חברת ניידלי תקשורת בע"מ (לעיון בפסק הדין – רע"א 1239/19), בית-המשפט העליון אף הבחין בין לייק (Like) לשיתוף (Share) קבע כי בעוד שלייק אינו יכול לשמש עילה לתביעת לשון הרע, שיתוף דווקא כן מקים עילה כזאת.

בעניין פרסומי לשון הרע בפייסבוק, כתב שופט בית המשפט העליון יצחק עמית את הדברים הבאים: "במקום שכיכר השוק תוצף באלף פרחים של חופש הביטוי, עלול דווקא הניתוח הכבד של מי השופכין שעלו על גדותיהם להשתלט על השיח". להרחבה בנושא קראו – הוצאת לשון הרע בפייסבוק.

מה גובה הפיצוי שניתן לקבל במסגרת תביעת לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע קובע בסעיף 7א(א) פיצוי של 50,000 ₪ בגין כל אמירה שהוכרע לגביה כי היא מהווה לשון הרע כלפיו של התובע. הסעיף מאפשר לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק. יחד עם זאת, ככל שהוכיח הנפגע כי הוצאת הדיבה נעשתה במטרה לפגוע, על פי סעיף 7א(ג) לחוק איסור לשון הרע, רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע בכפל הפיצוי (עד 100,000 ₪). למידע נוסף על פסיקת פיצויים לפי חוק איסור לשון הרע קראו על – פיצוי ללא הוכחת נזק.

חשוב להעיר כי קיימים מקרים בהם למרות שבית המשפט יקבע שמדובר ב"פרסום לשון הרע", התביעה נדחית והנתבע לא חייב בפיצוי כספי לתובע. זאת, בהתקיים אחד מהמקרים בחוק בהם מדובר בפרסום שגם אם יש בו לשון הרע הוא מותר (פרסומים של הכנסת וחבריה, הממשלה ושריה וכיוצא בזה). לחילופין, מדובר על מקרים שבהם עומדת לנתבע אחת ההגנות בחוק: הגנת אמת בפרסום/ אמת דיברתי והגנת תום הלב. למידע נוסף בנושא קראו על – הגנת אמת בפרסום.

השיקולים שבית המשפט לוקח בחשבון בעת חישובו של הפיצוי הם מגוונים וביניהם חומרת לשון הרע, מי הוא התובע (למשל, קיים הבדל בין איש ציבור לבין עסק או אדם פרטי), היכן פורסם הפרסום הפוגעני, מהו היקף הפרסום, מי הוא הנתבע וכיוצא בזה.

כפי שהוסבר לעיל, חוק איסור לשון הרע מגדיר "לשון הרע" באופן רחב, ובכך פותח פתח לאיומים בגין תביעת דיבה. בכל מקרה שבו אתם חשופים בפני תביעת לשון הרע, מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין לשון הרע שמחזיק במומחיות ובניסיון הרלוונטיים. כמו כן, אם נפגע שמכם הטוב או שהוטחו בכם דברים מבזים, תוכלו למצות את זכויותיכם. גם במקרה כזה, מומלץ להיעזר בעורך דין שיוכל לבחון את סיכויי הצלחתה של התביעה ואת כדאיותה. למידע נוסף קראו – עורך דין הוצאת דיבה.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן