אחריות של משתף פרסום בפיסבוק

האם שיתוף פוסט מהווה הוצאת לשון הרע בפייסבוק?

בעת האחרונה בית-המשפט המחוזי בתל-אביב קבע: שיתוף בפייסבוק של תוכן דיבתי מהווה פרסום לשון הרע עצמאי, אך לחיצה על כפתור "לייק" לא מהווה פרסום ולא יכול לשמש עילה לתביעת דיבה [ע"א 35757-10-16 ניידלי תקשורת בע"מ נ' שאול].

מי שפסק את הדין הוא כבוד סגן נשיא בית-המשפט המחוזי, השופט י' שנלר. פסק-הדין בא לאחר שהוגשה עמדתו של ד"ר מנדלבליט היועץ-המשפטי-לממשלה, שדעתו זהה לדעת פסק-הדין.

אם פעם הייתה זו שאלה שניתן להתפלפל סביבה, היום המצב די ברור. למרות שמדובר בפסק-דין מנחה ולא בהלכה מחייבת של בית-המשפט העליון. אולם, משום שרוב תביעות לשון הרע מתנהלות בבתי-משפט השלום, דה-פאקטו מדובר בקביעה בעלת כוח משמעותי, ודומה כי לפחות לזמן הקרוב זהו הכלל. למידע נוסף על פסק הדין – לחצו כאן.

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

אז האם כל שיתוף יכול להיות עילה להגשת תביעה על הוצאת לשון הרע בפיסבוק?

חשוב לחדד ולהסביר כי פסק-הדין לא קבע כי כל שיתוף הוא פרסום לשון הרע בפייסבוק, שכן גם בעניין שיתוף צריך לבחון כל מקרה בנפרד לפי יסודות עוולת לשון הרע הקבועה בסעיף 7 לחוק איסור לשון הרע. לכן, אם הוגשה כנגדך תביעת דיבה (תביעת לשון הרע) בטענה ששיתפת פוסט מכפיש, ייתכן שניתן להדוף את התביעה בעזרת טענות טובות. למידע נוסף קראו את המדריך המלא להגשת – תביעת דיבה.

אם כן, למעשה אין בפסק-הדין קביעה פורצת דרך. אך לעמדתנו העובדה שבתי-המשפט נדרשים לעיסוק בדיני לשון הרע באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט היא כשלעצמה חשובה וראויה לציון. להרחבה בנושא קראו על – לשון הרע באינטרנט.

חשוב גם לציין כי בית-המשפט המחוזי שפסק את הדין, נתן דעתו והסביר כי ברור מאליו שהטכנולוגיה מתקדמת בצעדים אדירים מידי יום, ועולם המשפט לא מסוגל להדביק את הפער ולעמוד בקצב. אך מפסק-הדין ברור כי בתי-המשפט בחרו לנקוט עמדה אקטיבית ולא לטמון את ראשם בחול אל מול המהפכה הטכנולוגית-דיגיטלית שמתרחשת ממש לנגד עינינו.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן