הוצאת לשון הרע באינטרנט

מהי הוצאת לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע קובע כי פרסום דבר, אשר עלול לפגוע באחר, הוא בגדר לשון הרע. הפגיעה יכולה להיות במקצועו של אדם, בכבודו, יכולה להתייחס למעשים שעשה, לתכונות וכדומה. אך מה עושים כאשר מדובר במקרה של הוצאת לשון הרע באינטרנט?

דרכי הפרסום, לפי חוק איסור לשון הרע הן מגוונות אך חשוב לדעת כי החוק נחקק בשנת 1965 ואין הוא מתייחס אל אמצי הפרסום החדשים שקיבלנו מקום מרכזי בעידן המודרני ובראשם כמובן, האינטרנט. כפי שיפורט בהרחבה במאמר זה, הוכחת עילת התביעה איננה עניין פשוט וכאשר זו מתרחשת באינטרנט, הופך העניין למורכב עוד יותר.

בעבר, תביעות רבות בגין הוצאת, היו נדחות תוך שבתי המשפט נימקו זאת בהגנה על חופש הביטוי. כיום, יש לשים גבולות חדשים לחופש הביטוי, בשל התופעה השכיחה של הוצאת לשון הרע באינטרנט.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

כיצד מתמודדים עם הוצאת לשון הרע באינטרנט?

הפגיעה שנגרמת בשל הוצאת דיבה באינטרנט, יכולה להיות בעלת ממדים אדירים, הן מבחינת הפגיעה הנפשית והן מבחינה כלכלית. הוצאת דיבה שפגעה בעסקו של אדם, פוגעת כמובן בפרנסתו ועלולה ליצור נזקים כלכליים משמעותיים ביותר. לשון הרע שפגעה בשם טוב, גורמת לנזק שלעיתים איננו בר תיקון. למידע נוסף ריכזנו עבורכם שאלות ותשובות נפוצות בנושא הוצאת דיבה.

לו הגשת תביעה בגין הוצאת דיבה, הייתה עניין פשוט, הרי שלפחות, היה ניתן לקבל פיצוי מתאים, המשקף את הנזק שנגרם, עקב פרסום לשון הרע. אולם, מצב הדברים אינו כזה, קל וחומר כאשר מדובר בהוצאת לשון הרע באינטרנט. שאז חשוב מאד לעמוד על שלושה מרכיבים עיקריים אותם חשוב לדעת כדי להגיש תביעה:

1. מיהו המפרסם: הגשת תביעה, דורשת כמובן לדעת את זהות המפרסם, אך כאשר מדובר ברשת האינטרנט, זהות המפרסם אינה ידועה ואיתורה, כרוך בדרך כלל במאמצים רבים, בהנחה שהוא אפשרי.

2. המבחן האובייקטיבי: הנפגע הצליח לאתר את זהות המפרסם ועתה הוא בוחר להגיש תביעה. בין כותלי בית המשפט, יצטרך התובע, להוכיח שבנסיבות הפרסום, כל אדם אחר היה נפגע. מכאן אנו למדים שבית המשפט עושה שימוש במבחן האדם הסביר. הסיבה לכך ברורה ונעוצה בעובדה שבני האדם שונים זה מזה ויכולים להיפגע מאמרות שונות. לכן, בית המשפט מכיר בפרסום כלשון הרע, היכן שברור כי בנסיבות המקרה, הפרסום היה פוגע בכל אדם, באשר הוא.

3. הוכחת הנזק שנגרם: אחת הבעיות הקשות ביותר בתביעות אלו, היא הוכחת הנזק. אמת, שבית המשפט מוסמך, לפי חוק איסור לשון הרע, לפסוק לתובע פיצוי כספי עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק, אך במקרים רבים, במיוחד של הוצאת לשון הרע באינטרנט, סכום זה אינו משקף את הנזק שנגרם לתובע. אם צלח התובע להוכיח מה הנזק ממנו הוא סובל, מה טוב, אך אם לא צלח, הסכום המקסימאלי שיוכל לקבל הוא 50,000 ₪.

למידע נוסף על פיצוי ללא הוכחת נזק קראו – מהם הפיצויים בתביעות דיבה.

לשון הרע באינטרנט

מדוע הוצאת לשון הרע התעצמה בעידן הנוכחי?

עידן האינטרנט הביא לחברה המודרנית שגשוג רב בכל תחומי החיים אך בד בבד, יוצר האינטרנט בעיות רבות. אחת המרכזיות שבהן היא הוצאת דיבה. הרשת מהווה פלטפורמה יוצאת מן הכלל למימוש חופש הביטוי, במיוחד לאור העובדה שהציבור יכול להביע דעה, באופן אנונימי. עם זאת, אותה אנונימיות, מאפשרת גם הוצאת דיבה, ללא חשש לתביעה, היות שזיהוי המפרסם, אינו תמיד אפשרי.

הוצאת דיבה במסגרות שונות באינטרנט, לדוגמא, ברשתות החברתיות והמרכזית שהינה רשת הפייסבוק, בפורומים וכדומה, גורמת לנזק בלתי נתפס למושא הפרסום, בשל החשיפה האדירה לגולשים ברשת. מדובר בפרסום המוני, שאינו מתקרב לממדי הפרסום ברדיו או בעיתונות הכתובה. 

בשל הקושי לאתר את זהות המפרסם, קבעו בתי המשפט שתוטל אחריות גם על בעלי אתרים, עורכי תוכן וכולי, ולא רק על המשתמש עצמו. זאת בכדי לעודד בעלי אתרים, להסיר התבטאויות פוגעניות מן הרשת.

הגשת תביעה על פרסום לשון הרע באינטרנט

הוצאת דיבה, הייתה מאז ומעולם, פוגענית ביותר, הן בכבוד האדם והן בכיסו. אין ספק כי עידן האינטרנט, הפך את עוולת לשון הרע לקשה וחמורה מאי פעם, בעיקר לאור הקושי להגביל את חופש הביטוי ברשת ולאתר את המשתמש הפוגעני.

אם נפגעתם מהוצאת לשון הרע באינטרנט, בכל מסגרת שהיא, אל תוותרו על הגשת תביעה. פנו בהקדם והתייעצו עם עורך דין מנוסה, כדי שיוכל לדאוג להסרת הפרסום בדחיפות ולקבלת פיצוי בגין הנזק שנגרם לכם. למידע נוסף קראו מאמר בנושא תפקידו של עורך דין הוצאת דיבה.

סיכום

ככל שחולף הזמן, מתחזקת ההבנה בקרב בתי המשפט, שיש צורך להטיל אחריות על מפעילי האתרים, עורכיהם ובעלי האתרים, במטרה להוקיע את התופעה של הוצאת דיבה מן הרשת. בתי המשפט מפצים נפגעים מהוצאת לשון הרע באינטרנט ולכן, חשוב שלא לוותר ולקבל ייעוץ משפטי, אשר ידאג לזכויותיכם. הגשת תביעה בגין לשון הרע באינטרנט, משרתת גם את הנפגע באופן אישי וגם את האינטרס הציבורי למזעור התופעה.

הוצאת דיבה הייתה מאז ומעולם, עוולה חמורה ופוגענית. האינטרנט הפך עוולה זו לחמורה מתמיד, בשל האפשרות להתבטא, ללא גבולות, לפרסם תוכן פוגעני וכל זאת, תחת מעטה אנונימי, שמונע מהנפגעים להגיש תביעה. לאור זאת, מתחילים בתי המשפט להכיר באחריות בעלי האתרים, לצד אחריות המשתמשים, מתוך מטרה למזער את התופעה.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

לשון הרע בוואטסאפ.

תביעת דיבה – המדריך המלא

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו, בוודאי בימנו, לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן