מה שנפגעי רשלנות רפואית באבחון סרטן צריכים לדעת

אחד מסוגי התביעות השכיחים בגין רשלנות רפואית הוא תביעה בשל אבחון מאוחר של סרטן. במקרים אלו, ניתן היה לאבחן את המחלה כבר בשלב מוקדם וכך, למנוע את התפתחותה ואת הנזקים שנגרמו למטופל. בתביעות אלו, טוען התובע כי לו הייתה מאובחנת המחלה, בזמן מוקדם יותר, לא היה התובע סובל מן הנזקים שלו או כי נזקיו היו קטנים יותר.

למרבה הצער, לעיתים, האבחון המאוחר מוביל לתוצאה טרגית, למות המטופל ולכן, מוגשת התביעה בשם העיזבון. האבחון המאוחר נובע במקרים רבים, ממחדלו של הרופא לתת את הדעת לסימפטומים שחווה המטופל, אשר היו צריכים לעורר בו חשד על קיומה של מחלת הסרטן ובעקבות חשד  זה, היה נשלח המטופל לבדיקות.

במקרים אלו, הרשלנות הנה לרוב של רופא המשפחה, אשר לא נקט בזהירות הנדרשת ולא שלח את המטופל לבדיקות מתאימות ולייעוץ אצל מומחה.

* צריך ייעוץ ברשלנות רפואית? דע מהן זכויותיך – פורום משפטי: פורום רשלנות רפואית

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

רשלנות רפואית – מהי בעצם?

במרכז היחסים שבין הרופא למטופל, עומדת חובת הזהירות לה מחויב הרופא, כלפי המטופל. במסגרתה, מחויב הרופא להעניק טיפול מקצועי למטופל ולנהוג כלפיו בזהירות. פירושו של דבר הוא כי כאשר עולה חשד לבעיה רפואית, על הרופא לשלוח את המטופל להמשך בירור.

כאשר מדובר על מחלת הסרטן, ישנם תסמינים מוקדמים המופיעים אצל המטופל. היה והרופא הבחין בהם הוא המטופל התלונן על תסמינים כלשהם, חובת הזהירות דורשת מן הרופא, להורות על בדיקות מתאימות או לשלוח המטופל לייעוץ אצל מומחה.

מחדלו של הרופא מלעשות זאת, הנה הפרת חובת הזהירות, וכאשר זו גרמה לנזק, אשר לא היה נגרם לולא ההפרה, מדובר על רשלנות רפואית.

כיצד מחליט בית המשפט האם טיפול מסוים היה רשלני? כל מקרה ומקרה של טענת רשלנות רפואית, נבדק על פי סטנדרט הטיפול הסביר.

כאשר מדובר על אבחון מאוחר של סרטן, יבחן בית המשפט, האם רופא סביר, היה שולח את המטופל להמשך בירור רפואי, לייעוץ אצל מומחה וכולי. במידה והתשובה לכך, היא חיובית, תוטל אחריות נזיקית על הנתבע בגין רשלנות רפואית.

הנחת המוצא ברשלנות רפואית היא אפוא כי כל רופא סביר, באותה סיטואציה, היה נוהג אחרת  וכך היה נמנע הנזק שנגרם למטופל.

צעד ראשון –  פנייה אל עורך דין

החוק בישראל מכיר ברשלנות רפואית כעוולה נזיקית. משכך, זכאים נפגעי רשלנות רפואית, לקבל פיצוי מן הגורם שהתרשל ולשם כך, יש לפנות לעורך דין, להגשת תביעה.

מטרתו של הפיצוי הנזיקי הוא להשיב את המצב לקדמותו, טרם הפגיעה. למרבה הצער, במקרה של ממחלה ממארת כמו סרטן, לא ניתן לשנות את מצבו הבריאותי של התובע, אשר ניזוק כתוצאה מן האיחור באבחון.

אולם, הפיצוי הכספי שניתן לקבל במסגרת תביעת רשלנות רפואית, יכול להקל על חייו של הנפגע, לאפשר לו לחיות בצורה נוחה יותר וכאשר בתי המשפט דנים בתביעות מסוג זה, הם מפצים את הנפגעים באופן הראוי.

תביעת רשלנות רפואית בגין אבחון סרטן, מבוססת על כך כי על הרופא היה לאבחן את המחלה, בשלב מוקדם. בדרך כלל, מדובר על מצבים בהם הבחין הרופא בתסמינים מסוימים או המטופל התלונן המטופל על סימפטומים, אשר היו צריכים לעורר חשד אצל הרופא. חשד זה, היה מוביל כל רופא סביר, להמשך בדיקות ומעקב רפואי.

משנמנע הרופא מלעשות את הנדרש ולמלא אחר חובת הזהירות, אובחנה המחלה באיחור והדבר גרם לנזק בלתי הפיך, אשר לא היה נגרם, לו אובחנה המחלה מוקדם יותר.

תפקידו של עורך הדין הוא קודם כל לבדוק מול מומחה רפואי, אם במקרה הנדון, אכן מדובר ברשלנות רפואית באבחון. היה ותשובת המומחה הנה חיובית, יחל עורך הדין מיד בהכנות להגשת כתב התביעה.

המומחה הרפואי יבדוק את נסיבות המקרה ויבחן האם מדובר במצב שבו, כל רופא סביר, היה פועל אחרת. כמו כן, ייבדק נושא הקשר הסיבתי, שהרי אם ישנן בעיות רפואיות אחרות, אשר היו יכולות לגרום לנזקי הנפגע, יכול ויש ניתוק של הקשר הסיבתי.

רשלנות רפואית – שמירת על המסמכים

כל תביעה משפטית, חייבת להיתמך בראיות. הדבר נכון כמובן גם לתביעות בגין רשלנות רפואית. עת שהוחלט על הגשת תביעה, יפעל עורך הדין לקבלת כל המסמכים הרפואיים של הנפגע ויעבירם אל המומחה הרפואי, לכתיבת חוות הדעת.

אמנם, עורך הדין יפנה אל כל המוסדות הרפואיים לקבלת התיעוד הרפואי, אך חשוב מאוד כי הנפגע, ישמור את כל המסמכים שברשותו, לרבות תוצאות של בדיקות וקבלות שונות על הוצאות רפואיות ואחרות, שנאלץ להוציא עקב הפגיעה.

לאלו, יכול להיות משקל רב, בפסיקת הפיצוי, בבית המשפט.

רשלנות רפואית היא חריגה מסטנדרט הטיפול הסביר, אשר גרמה לנזק ארוך טווח ולרוב, בלתי הפיך עבור המטופל. במקרים של אבחון מאוחר של סרטן, הנזק הוא חמור ביותר ולולא רשלנות המטפל, לא הייתה מתאפשרת התפתחות המחלה והיה נמנע הנזק של המטופל, או מרביתו. חשוב לזכור כי נפגעי רשלנות רפואית, זכאים להגיש תביעה לפיצוי כספי על נזקיהם ולכן, כדאי לפנות לייעוץ משפטי.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן