לשון הרע בפייסבוק

הוצאת לשון הרע בפייסבוק

תביעות בגין הוצאת דיבה בישראל, מאופיינות בקושי ראייתי גדול, לצד הפגיעה הקשה שספג התובע, עקב פרסום לשון הרע (הוצאת דיבה). המלחמה בתופעה זו היא מלחמה חברתית ומשפטית, אשר קיימת מאז ומעולם, אך קשה לחלוק על העובדה, כי מרגע היוולדו של האינטרנט, הפכה מלחמה זו לקשה יותר. מדוע? האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט מהווים במה בלתי נגמרת, למפרסמים פוגעניים ועל כן, המלחמה בלשון הרע בפייסבוק וברשתות החברתיות, גובה היום קורבנות גדולים יותר מפעם. מכאן, אנו מבינים כי הצורך להוקיע את התופעה הזו, הפך לדחוף ובוער יותר.

הפייסבוק הוא אחת הרשתות החברתיות המצליחות ביותר בעולם, ואין ספק כי יש לרשת הזו יתרונות רבים מאוד. אולם, מטבע הדברים, יש משתמשים רבים העושים שימוש ציני ובלתי חוקי, ברשתות החברתיות בכלל ובפייסבוק בפרט ומכפישים גולשים אחרים.

עבור מי שמבקש לבצע עוולה של הוצאת לשון הרע בפייסבוק, הרשת החברתית תעניק לו את החשיפה הגדולה ביותר ולפיכך, את הפגיעה הגדולה ביותר.

משרד בן קרפל ושות' מדורג בצמרת Dun's100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה"ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה"ד קרפל: "הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל".

תביעה על לשון הרע בפייסבוק – פיצוי כספי ללא הוכחת נזק

חוק לשון הרע קובע שמסבר בית המשפט הדן בתביעות הוצאת דיבה או לשון הרע, כי הנתבע אחראי, בסמכותו של בית המשפט לפסוק לתובע, פיצוי כספי, עד לסך של 70,000 ₪, ללא הוכחת נזק. בעידן שבו הוצאת לשון הרע ברשתות החברתיות כולן והוצאת לשון הרע בפייסבוק בפרט, הפכה לנפוצה, מקבל סעיף זה בחוק, של פיצוי ללא הוכחת נזק, חשיבות גדולה מאי פעם. למידע נוסף קראו על – תביעת דיבה ללא הוכחת נזק.

הסיבה לכך כמובן נוגעת לקושי האדיר שבהוכחת הנזק שגרמה הוצאת דיבה בפייסבוק וזאת למרות שקיומו של הנזק, ברור לחלוטין. במקרים בהם, ניתן להוכיח כי למפרסם הייתה כוונה לפגוע, ניתן לקבל פיצוי כספי של עד 140,000 ₪.

חשוב להבין כי המחוקק בחר לשים בידיו של בית המשפט את שיקול הדעת המלא, אם לתת פיצוי כספי ללא הוכחת נזק ובין אם לאו. קרי, אף אם סבר בית המשפט כי יש להטיל אחריות על הנתבע, הוא איננו מחויב לפסוק פיצויים לתובע, אם זה לא הוכיח את נזקו. הסעיף נוקט בלשון רשאי ועל כן, הדבר נתון לשיקול דעתו הבלעדי של בית המשפט.

חוק לשון הרע – נקודות מרכזיות

הוצאת דיבה היא חלק מחוק איסור לשון הרע וכאשר מוגשת תביעת דיבה (תביעת לשון הרע), פונים אל חוק לשון הרע. לפיכך, חשוב מאוד להכירו היטב. להלן ההגדרות המרכזיות בחוק:

1. הגדרה: חוק איסור לשון הרע איננו נוקט במונח הוצאת דיבה, אך המונח לשון הרע, אשר מוגדר בחוק, כולל בחובו גם הוצאת דיבה. מבחינת החוק, אמירה שקרית היא הוצאת דיבה כאשר היא פורסמה ודבר פרסומה, פגע או עלול היה לפגוע במושא הפרסום. למידע נוסף קראו את המאמר על – חוק איסור לשון הרע.

2. סוג הפגיעה: המונח לשון הרע, הכולל בתוכו, כאמור, גם הוצאת דיבה, מוגדר בצורה רחבה מאוד בחוק וזאת כדי שייכנסו בגדרו מקרים רבים של הוצאת דיבה ולשון הרע. הפגיעה מן הפרסום יכולה להיות קשורה לאופיו של הנפגע: תכונותיו האישיות, מעשיו. היא יכולה להיות גם קשורה אל עיסוקו המקצועי, משרתו וכדומה.

3. הפרסום: למותר לציין כי חוק איסור לשון הרע מתייחס אך ורק לאמירות שפורסמו. אמירה, פוגענית ושקרית, כל שתהיה, אינה הוצאת דיבה אם היא לא פורסמה.

4. אופן הפרסום: החוק מכיר בכל אופן פרסום ודרכי פרסום, לרבות הפייסבוק, רשתות חברתיות אחרות והאינטרנט בכלל. זאת למרות כי החוק אינו כולל מונחים אלו, משנחקק שנים רבות, טרם עידן האינטרנט.

5. זהות הנפגע: הוצאת דיבה יכולה להיות כלפי אדם יחיד או תאגיד. אין ספק כי הפייסבוק, שימש ומשמש פלטפורמה למשתמשים רבים להוציא דיבה על אנשים פרטיים, כמו גם על תאגידים שונים.

לאור המורכבות של תביעות לשון הרע והוצאת דיבה ועל אחת כמה וכמה במקרה ומדובר בהוצאת לשון הרע בפייסבוק או בפרסום לשון הרע באינטרנט, הרי שמומלץ ואף הכרחי לפנות לעו"ד לשון הרע מנוסה בעל ידע בדיני אינטרנט המייצג תובעים ונתבעים. למידע נוסף קראו על – הוצאת לשון הרע באינטרנט.

הוצאת דיבה – בכל מקרה?

הזירה האינטרנטית פתחה במה ללשון הרע ולפרסומים של הוצאת דיבה, באופן ייחודי ויוצא דופן. הפסיקה מתמודדת עם תופעות אלו ומפצה בהתאם לקביעות הדין. לצד לשון הרע בפייסבוק, אשר איננה מתקבלת על הדעת גם מן הפן המשפטי וגם מן הפן החברתי, ישנם מקרים אחרים של הוצאת דיבה, אשר הנם בגדר פרסומים מותרים, כפי שקובע חוק לשון הרע לעניין זה, בסעיף 13 לחוק.

דוגמא מרכזית למצב שכזה, הוא במהלך דיון משפטי, אשר בו שני הצדדים מצויים בסערת רוחות ובמסגרת נוכחותם של בעלי הדין באולם בית המשפט, נזרקות לחלל האוויר, אמירות אשר ללא ספק מהוות באופן עקרוני, הוצאת דיבה.

אולם, אלו לא ישמשו למי מהצדדים, כעילה להגשת תביעת דיבה. זאת משום שמצב זה כלול בין הפרסומים המותרים שבחוק. הסיבה לכך ברורה שהרי, לולא מנע המחוקק את האפשרות להגשת תביעה במקרים שכאלו, היו בתי המשפט עמוסים עד אפס מקום בתביעות של בעלי דין אחד כלפי השני. 

לכן במידה ונפגעתם מהוצאת דיבה או שהינכם נתבעים בגין הוצאת לשון הרע מומלץ ואף הכרחי לפנות לעורך דין. למידע נוסף בנושא קראו את המאמר על התפקיד של – עורך דין לשון הרע.

הוצאת דיבה בפייסבוק - שאלות ותשובות

בפייסבוק ניתן להפיץ כל מיני סוגים של ביטויים; למעשה? את כולם. ניתן לפרסם בכתב (פוסטים, שיתופים ותגובות) וניתן לפרסם בעל-פה (למשל בשידורי לייב או בסרטונים. השוני והייחוד הוא בדרך הוכחת הטענות. והדברים מסתבכים כאשר לא מדובר בפוסט שגרתי; למשל, כאשר הפרסומים הופכים ויראליים ויוצאים משליטה, או כאשר השיימינג מבוצע בידי בוטים ופרופילים אנונימיים.

התשובה לא חד-משמעית. ישנם פרסומי לשון הרע שמופצים בפייסבוק ומקפלים בתוכם פוטנציאל פגיעה הרסני שלא ניתן להשיג בשום פלטפורמה אחרת; וישנם פרסומי לשון הרע בפייסבוק, שדווקא הפצתם בפייסבוק מלמדת על כך שפוטנציאל הפגיעה פשוט אפסי (למשל תגובות שנבלעות בהמון, והוסרו במהרה).

כן. בית-המשפט העליון פסק בצורה חד-משמעית וברורה: שיתוף הוא מעשה פרסום עצמאי, וניתן להגיש תביעת לשון הרע בגין שיתוף פרסום דיבתי. אולם, באותה נשימה, נקבעו כללים מעניינים במיוחד כדי למנוע שימוש לרעה בהליכי משפט ולמנוע מצבים של תובענות בררניות ולא מוצדקות.

לא. באותו פסק-דין של בית-המשפט העליון שעסק בשיתוף, בית-המשפט העליון קבע: לחיצה על "לייק" (חיבוב כלשון המשפט) איננה מעשה פרסום עצמאי ובתוך-כך לא יכולה לשמש עילה לתביעת לשון הרע.

עוה"ד בן קרפל מכהן כיו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns'100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה"ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו – בוודאי בימנו – לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת למטרות לקוחותינו".

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן