עורך דין לשון הרע

מה הייחוד של עורך דין לשון הרע?

עורך דין לשון הרע (עורך דין הוצאת דיבה) מתמקצע ועוסק אך ורק בתביעות לשון הרע (ייצוג תובעים וייצוג נתבעים) ויכול לסייע (והופך הכרחי) במספר סיטואציות עיקריות. הוגשה כנגדך תביעת לשון הרע? הוגשה כנגדך תביעה על הוצאת דיבה? יש לפנות אך ורק לעורך דין הוצאת דיבה (עו"ד ללשון הרע)!

זהות עורך הדין שייצג אותך ואיכות הייצוג עשויים להיות גורמים מכריעים ולהוות הבדל בין ניצחון מוחץ להפסד צורם. ייצוג נתבעים לפי חוק איסור לשון הרע, זו משימה מורכבת במיוחד. לפי מחקרים מהעת האחרונה, מרבית תביעות לשון הרע מתקבלות במלואן או באופן חלקי. אך במקרים רבים, עו"ד לשון הרע שבקיא בתחום, יכול להוביל אותך לניצחון, להוביל לכך שמי שהגיש כנגדך תביעה עוד ישלם לך בעבור הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך הדין שנאלצת לשלם.

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הכנה מקצועית וחדה? הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

מהי מטרתו של חוק איסור לשון הרע?

לעיתים קל לשכוח, אך חוק איסור לשון הרע לא נועד רק להעניק פיצוי למי ששמו הטוב נפגע, הוא גם נועד להגן גם כשמדובר בהתבטאות חופשית, גם במקרה והיא פוגענית, בנסיבות מסוימות. שכן הזכות לשם טוב והזכות לחופש ביטוי, הן זכויות חוקתיות רמות דרג ובעיקר שוות מעמד. הזכות לשם טוב לא חשובה יותר מהזכות לחופש ביטוי. בדיוק משום כך, בחוק איסור לשון הרע, מכוחו מוגשות תביעות על הוצאת דיבה ולשון הרע, ישנן מספר הגנות שמבטאות את כוונת המחוקק להגן על ביטויים פוגעניים, ולאפשר חופש ביטוי כחלק יסודי מחברה דמוקרטית. למידע נוסף בנוגע לחוק קראו בהרחבה במאמרנו – חוק איסור לשון הרע.

מדוע חשוב לפנות אל עורך דין לשון הרע?

המשימה המורכבת של עורך דין הוצאת דיבה, היא לשרטט עבורך דרך נכונה שתשכנע את בית המשפט לקבוע שנתונות לך הגנות בנסיבות העניין, ושהתבטאותך מוגנת מפני תביעה, גם אם היא פוגענית במיוחד וגם במידה והיא עולה כדי הוצאת דיבה. ככל שעורך הדין יצלח משימה מורכבת זו, מי שהגיש כנגדך תביעה עשוי לשלם לך עשרות אלפי שקלים. אך במידה ועורך הדין ייכשל במשימה המורכבת, המצב יהיה הפוך (וגם חמור מכך). למידע נוסף על ההגנות הקבועות בחוק קראו – הגנה מפני תביעה לפי חוק איסור לשון הרע.

לכן, במידה והוגשה כנגדך תביעת דיבה, פנייה אל עורך דין הוצאת דיבה היא הכרח המציאות. חשוב מאוד להבין שעלול להיות מחיר וסיכון שלא ניתן להתעלם ממנו, לבחירת עורך דין לשון הרע שאינו בקיא בתחום. באותה נשימה ראוי לציין שישנה חשיבות מסוימת בהיכרות עורך הדין המייצג, את בתי המשפט שבמחוז בו הוגשה התביעה. כל נתון שיאפשר לו לשרטט הערכת סיכון סיכוי מדויקת יותר, יתרום לקבלת החלטה מושכלת וחכמה.  

עומדים לפני הגשת תביעת לשון הרע הינה כמה דברים שחשוב לדעת:

פגעו בשמך הטוב ואפשרות הגשת תביעה עלתה על הפרק? לפני קבלת החלטה סופית, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה ולשון הרע שזה באמת תחום עיסוקו. נהוג לטעות (כלומר להטעות) ולחשוב שהגשת תביעת לשון הרע והוצאת דיבה היא מהלך פשוט וקל, כזה שכל עו"ד לשון הרע יכול לעשות.

זו טעות חמורה. מדוע? אמנם כל עורך דין לשון הרע מסוגל לערוך כתב תביעה ולטעון לפרסום מכפיש, אך עורך דין שאינו עורך דין לשון הרע ואינו בקיא בתחום עלול לערוך כתב תביעה, שבמרכזו טענה טובה לפרסום לשון הרע, בצורה שחורגת מהכללים הספציפיים לתביעות מסוג זה. וכך, לחרב במו ידיו את סיכויי התביעה הטובים שהיו נתונים לך מלכתחילה. החלפת עורך דין, תוך כדי ההליך, היא אמנם מהלך אפשרי ולעיתים בלתי נמנע, אך בוודאי שלא זו דרך המלך.

חשוב שעיסוקו המרכזי של עורך הדין יהיה לשון הרע

עורך דין לענייני לשון הרע שזה תחום עיסוקו היחיד (לכל הפחות העיקרי), צריך לדעת לשרטט אסטרטגיה שתתמוך בטענתך לפגיעה בשם הטוב, תוך מניעת מכשלות עתידיות וסילוק מוקשים פוטנציאליים, וישנם הרבה כאלו. למשל: הבחירה אילו פרסומי לשון הרע לתבוע, ואף הבחירה אילו חלקים מתוך פרסום דיבתי ספציפי לתבוע, עשויות להיות בחירות מכריעות. הבדל בין תביעת דיבה מנצחת, לבין תביעה שכולה גול עצמי, דק מאוד (ובעבור מי שאינו בקיא בתחום המורכב הזה לעומקו, ההבדל הדק עלול להיות בלתי מורגש). למידע נוסף קראו בהרחבה מאמר בנושא – תביעות דיבה.

לכן חשוב מאוד להבין: אמנם כל עורך דין מסוגל לערוך כתבי תביעה, גם תביעת לשון הרע. אך רק עורך דין לענייני לשון הרע מיומן ובעל ניסיון מוכח בניהול מאות תיקים, מסוגל לצפות איך יתנהל ההליך ולתכנן מספר מהלכים קדימה, וכך, להוביל אותך לניצחון. הרי הגשת תביעה היא לא המטרה, היא רק שלב בדרך למטרה. 

עורך דין הוצאת דיבה (עו"ד לשון הרע) שזה תחום עיסוקו ושבכוחו להביא אותך לתוצאה המיטבית, ידרוש להכיר את הרקע לדברים לעומק, לפני שימליץ להגיש תביעה. על יסוד הרקע, עורך דין לשון הרע יבחן את הפרסומים ויסנן התבטאויות שאינן משרתות אותך. בהתאמה, הוא יוכל להציג מה הסיכויים הפוטנציאליים ומהי מידת החשיפה בהינתן הגשת תביעה. ואז, רק אז, ניתן יהיה לקבל החלטה הגיונית וחכמה, שאינה מתבססת על ניחושים.

עורך דין הוצאת דיבה ולשון הרע

באלו עוד מקרים עורך דין הוצאת דיבה יכול לסייע לך?

ברצונך לפרסם פוסט, סטורי, ספר, סרט או כל יצירה שכוללת התבטאות שעלולה לפגוע בשם הטוב של אדם או תאגיד? ייתכן שההתבטאות שבפתח תחשוף אותך לתביעה. אם ברצונך לפרסם כל סוג של יצירה (ספר, סרט וכדומה) שיש בו פרטים שעלולים לפגוע בשמו הטוב של אדם/ תאגיד, חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין לענייני לשון הרע. היצירה שעבדת עליה כל כך הרבה זמן עומדת להתפרסם, וייתכן שחוסר תשומת לב לפרטים יוביל לכך שתהליך היצירה והפרסום יהפכו לטעות גדולה שתגרור הגשת תביעה.

מהו הפיצוי הגבוה ביותר שנפסק עד היום?

הפיצוי הגבוה ביותר שנפסק עד כה בדיני לשון הרע, נפסק במסגרת הליך שעסק בפרסום ספר שהכיל פוטנציאל פגיעה אדיר בשמו הטוב של חבר הכנסת לשעבר ואסיר ציון נתן שרנסקי (לציין שנפסקו סכומים דומים, קרי סביב 500,000 ₪, גם בתיקים נוספים, למשל בתביעתה של גב' צופית גרנט כנגד מיכל רנד, במסגרתה ייצגנו את גב' צופית גרנט, כמו גם בתביעות נוספות שעסקו בייחוס עבירות מין באופן כוזב). לעיון בפסק הדין – לחצו כאן

אם כן, בתי המשפט רואים בספרים ובסרטים שיש בהם לשון הרע והוצאת דיבה, מעצם אופיים ומידת החשיפה הפוטנציאלית שלהם, כפרסומי דיבה חמורים ופוגעניים במיוחד. לכן, לפני שמפרסמים יצירה שעוסקת במציאות שהתרחשה באמת, אפילו במידה  ונוספו בה מראש שינויים, הכרחי להיוועץ בעורך דין הוצאת דיבה מנוסה ומיומן, יחיד שיידע לשקף לך מהו מערך הסיכונים שבפרסום היצירה ולכוון אותך כיצד לצמצם סיכונים ולהפוך מצב בו יתכן ותוגש תביעה בגין דיבה לכאורה כנגדך בעתיד, למהלך בלתי משתלם בעליל.

אמנם כשמדובר בספרים ובסרטים הייעוץ המשפטי נשמע כמו מהלך מתבקש והגיוני (ביחס למידת ההשקעה), אך גם ייעוץ לפני פרסום פוסטים וסטוריז עקרוניים, עשוי לחסוך לך הרבה מאוד. אסור להמעיט בחשיבות הפרסומים הנפוצים בעולם המודרני, וגם הם, כיום, טעונים מבט מפוקח כדי לצמצם סיכונים.

סבור שהולכים לפגוע בשמך הטוב להלן מספר טיפים חשובים מעורך דין לשון הרע:

נקלעת למשבר תקשורתי במסגרתו שמך הטוב נפגע? כל הסימנים מלמדים על כך שמשבר כזה בפתח? שוכנעת שבקרוב תופץ בגנותך דיבה רעה?

זה הזמן לפנות ולהתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה שעוסק בניהול משברים והבניית אסטרטגיה. לא פשוט לזהות משבר תקשורתי/ תדמיתי בשלביו הראשוניים. וכאשר הסערה מתפרצת ומסע הדיבה משתולל, לא ניתן להתעלם מקיום המשבר. אם מצליחים לזהות משבר כבר בשלביו הראשונים, הטיפול עשוי להיות פשוט יותר. וכך גם סיכויי ההצלחה עולים. לכן, חשוב מאוד לזכור: ברגע שהבחנתם בסימן המרמז שמשבר תקשורתי או תדמיתי בפתח, הכרחי לפנות מיד לייעוץ עם עורך דין לשון הרע.

עו"ד לשון הרע שעוסק בניהול משברים מוכרח לדעת למפות את הסיטואציה במהירות, לנסח מהן תכליות ניהול המשבר, לשרטט אסטרטגיה משפטית (ושאינה משפטית), לחבר למשימה בעלי מקצוע משלימים ולפקח על ניהול הפעולות המורכבות הכלולות בניהול המשבר. הכל, תוך שיקוף הסיכונים והסיכויים הקיימים באופן מתמיד. מדובר במהלך כירורגי ומורכב במיוחד, שמחייב בקיאות מעמיקה וניסיון רב (לא רק בניהול משברים, אלא גם בממשק שבין ניהול האסטרטגיה לבין הייצוג המשפטי ברובד הליטיגציה).

מהם הסימנים המוקדמים למשבר לשון הרע?

בכנות, אין רשימת מכולת לזיהוי משבר תדמיתי/ תקשורתי שבפתח. לעיתים מהלך החיים ילמד שישנו משבר בפתח (למשל סכסוך שכולל איומים מפורשים או פניה מפורשת מגוף תקשורת שעתיד לפרסם כתבה או תחקיר), ולעיתים יש צורך בעין חדה במיוחד ומנוסה כדי לזהות שמשבר בכלל עומד בפתח.

כאמור, כללי אצבע אין. אך אם זיהית פניות משונות, בין אם במישרין ובין אם דרך חברים או קרובים, חשוב לעצור ולהתייעץ. וכמובן, במידה וחווית איום כלשהו שקשור בפגיעה עתידית בשמך הטוב, יש לעצור מיד ולהתייעץ. הכל, כדי לא להפוך לנושא של מתקפת פרסומים ויראלית (או מתקפת פרסומים ממוקדת, שלא מיועדת להיות ויראלית, אך עלולה להיות פוגענית לא פחות).

עורך דין להוצאת דיבה ולשון הרע שעוסק בניהול משברים והבניית אסטרטגיה, חייב לגלות בקיאות ברזי הרשת והתקשורת המודרנית, להכיר את תהליכי קבלת ההחלטות בגופי התקשורת ואת המאפיינים הייחודיים של זרימת המידע והתפשטותו ברשת. עורך דין מנוסה, יידע (חשוב מאוד) להפעיל את בעלי המקצוע הנכונים, ולפנות לגורמים הנכונים כדי לטפל במשבר התקשורתי ביעילות, במהירות ובמינימום משאבים.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על – אופן פסיקת הפיצויים בתביעות דיבה.

שאלות ותשובות נפוצות

חפשו מאמרים שכתב אותו עורך דין ללשון הרע, בדקו דירוגים של חברות הדירוג העצמאיות המובילות במשק DUNS 100 ו-BDI, וחפשו את את המשרדים המציגים עצמם כעורכי דין ללשון הרע באותם דרוגים. חפשו כתבות על אותו עורך דין הוצאת דיבה ובדקו האם עורך הדין המדובר בולט בנוף. חפשו פסקי דין והמלצות של לקוחות ברחבי הרשת. וחשוב מהכל: שוחחו עם עורך הדין וחפשו תשובה לכל שאלה. חפשו תכנון אסטרטגיה איכותי וייחדו, והשתכנעו שאכן מדובר בעורך דין לשון הרע שזה תחום עיסוקו העיקרי. הרי כל אחד יכול לכנות עצמו מומחה.

ייצוג בתביעות לשון הרע והוצאת דיבה זו משימה מורכבת, הרבה יותר מכפי שנדמה. אנו מוצאים עצמנו מייעצים מדי יום לעורכי דין שאינם עוסקים בתחום ולקחו על עצמם ייצוג בתביעות אלו. לא פעם החלפנו, תוך כדי ההליך, עורכי דין שאינם עסוקים בלשון הרע ולקוחותיהם הבינו זאת בשלב מאוחר. לכן אם נתבעת ובין אם רצונך להגיש תביעה, מומלץ לפנות רק לעו"ד לשון הרע והוצאה דיבה שזהו עיסוקו המרכזי.

חוק איסור לשון הרע קובע עוולה ייחודית ולה כללים ייחודיים ושונים, גם מבחינת סדרי הדין, גם בניסוח כתבי הטענות, גם בדיני החסינות ובדיני הראיות. לא פעם מצאנו עצמנו עומדים בבתי המשפט השונים מול עורכי דין מצוינים שאינם עוסקים בתחום, וכמה שמדובר בעורכי דין מצוינים, הם מוצאים עצמם פעם אחר פעם נבוכים וחסרי תשובות ביחס לאותם כללים ספציפיים החלים בדיני לשון הרע. עו"ד מומחה ללשון הרע שבאמת עוסק בתחום, חייב להכיר את הכללים המיוחדים בניהול תביעות מסוג זה. לא תמצאו אותו מופתע. וזה בהחלט יכול לעשות את ההבדל בין ניצחון מוחץ לבין הפסק צורם.

חשוב ביותר: לתעד. לתעד הכל. לצלם מסך, להקליט כל שיחה שיש בה פרט מידע חשוב (בכפוף למגבלות החוק כמובן), ואפילו לרשום לעצמך את פרטי ההתרחשות בזמן אמת. מעבר לתיעוד, החשוב ביותר הוא לפנות לעו"ד לשון הרע ולבקש הנחיה ראשונית בנוגע לאופן הפעולה.

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו, בוודאי בימנו, לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן