תביעת לשון הרע נגד רשויות שלטוניות

פרסום לשון הרע על ידי רשות שלטונית

פרסום לשון הרע, הוא מעשה בלתי חוקי וחמור מכך, בלתי מוסרי. הוא פוגע בנפשו של האדם, בכבודו ובשמו הטוב ולעיתים קרובות, אף גורם לו לנזק כלכלי גדול. חוק איסור לשון הרע, אוסר על הוצאת דיבה ולשון הרע, כאשר לניזוק עומדת הזכות להגיש תביעה כספית לפיצוי נגד המזיק.

המפרסם יכול להיות אדם פרטי, חברה ואף רשות שלטונית. ניתן למצוא בפסיקה, לא מעט מקרים שבהם רשות שלטונית הוציאה לשון הרע כלפי פלוני, אשר בחר להגיש תביעה, בסיומה פסק לו בית המשפט, פיצוי כספי בשל הנזקים שגרמה לו הרשות.

במאמר זה נסביר מתי ניתן להגיש תביעה בגין לשון הרע, נביא דוגמא מן הפסיקה לתביעה בגין לשון הרע שהוגשה נגד רשות שלטונית וכן נציג את הפרמטרים לפיהם, מחליט בית המשפט, על גובה הפיצוי הכספי לתובע.

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

מתי נגיש תביעת לשון הרע (הוצאת דיבה)?

כל הנפגע מפרסום של לשון הרע או הוצאת דיבה, יכול להגיש תביעה לבית המשפט נגד המפרסם ולקבל פיצוי כספי על הנזקים שנגרמו לו עקב הפרסום. השאלה שעולה הינה, האם בגין כל פרסום פוגעני, כדאי יהיה להגיש תביעה? בוודאי שלא. אם כן, מתי כדאי להגיש תביעה:

1. מבחן האדם הסביר: המונח לשון הרע, מוגדר בחוק באופן רחב מאוד, אך בתי המשפט, מיישמים את מבחן האדם הסביר, על מנת לקבוע האם פרסום מסוים הוא בגדר לשון הרע. על כן, ככל שניתן לראות בפרסום כפוגע באופן אובייקטיבי, כלומר שכל אדם סביר אחר היה נפגע ממנו, כך כדאי יהיה להגיש את התביעה.

2. עומד בדרישת הפרסום: חוק איסור לשון הרע חל על התבטאות שפורסמה ברבים, כלומר, התבטאות אשר הייתה מיועדת והגיעה ליותר מאדם אחר זולת הנפגע. לפיכך, רק אם הדברים פורסמו ברבים, יש טעם בהגשת התביעה לבית המשפט.

3. נזק משמעותי: הגשת תביעה כרוכה בהוצאה כספית ועל כן, ככל שנגרם לתובע נזק משמעותי יותר, כך ישנה כדאיות כלכלית להגשת התביעה. להרחבה בנושא הגשת תביעה קראו – תביעת לשון הרע המדריך המלא

הוצאת לשון הרע על ידי עירייה – מקרה שהיה

עיריית ירושלים שלחה לפלוני, מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים בשל אי תשלום קנסות חנייה. זוהי כמובן זכותה החוקית אך העירייה חטאה בכך שרשמה על חלקה החיצוני של המעטפה, את הביטוי "התראה אחרונה לפני נקיטת צעדי אכיפה". עורך הדין הגיש תביעה נגד העירייה על הוצאת לשון הרע ופגיעה בפרטיותו. בית המשפט קיבל את התביעה ופסק לתובע פיצוי כספי.

פרסום הביטוי הנ"ל על גבי חלקה החיצוני של המעטפה, היה יכול להגיע לאנשים נוספים, מלבד התובע ועל כן קבע בית המשפט כי הדברים שעל המעטפה, עומדים בדרישת הפרסום על פי חוק איסור לשון הרע. כמו כן סבר בית המשפט, כי יש בדברים האלו בכדי לפגוע בכבודו של התובע, שכן אלו מציגים אותו כמי שמתחמק מתשלום חובות.

מהו הפיצוי כספי שניתן לקבל בגין פרסום לשון הרע?

תביעת לשון הרע, היא תביעה נזיקית, במסגרתה מתבקש בית המשפט לפסוק פיצוי כספי לתובע המשקף את היקף וחומרת הנזק שנגרם לו. במקרים בהם מבקש התובע, פיצוי ללא הוכחת נזק, על פי סעיף 7 א' לחוק איסור לשון הרע (להרחבה קראו – מה קובע חוק איסור לשון הרע), מוגבל בית המשפט, בסכום הפיצוי. במקרה שבו הוכיח התובע באמצעות עורך דין לשון הרע את הנזק, יפסוק בית המשפט, פיצוי על פי היקף הנזק שהוכיח התובע כי נגרם לו בעקבות הפרסום. בהחלטתם על גובה הפיצוי, בתי המשפט לוקחים בחשבון, בין השאר, את נסיבות הפרסום, את היקפו, את חומרת הפגיעה שנגרמה לתובע ואת התנהגות הצדדים לאחר הפרסום.

תביעת לשון הרע, נועדה לפצות את התובע, על הנזקים שנגרמו לו בעקבות הפרסום. כדאיות הגשת התביעה תלויה בשאלה האם התביעה עומדת בתנאי החוק והאם נגרם לתובע נזק משמעותי. 

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו, בוודאי בימנו, לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן