תביעת לשון הרע כל העובדות שחשוב לדעת

מתי ניתן להגיש תביעת לשון הרע?

תביעות לשון הרע (או בשמם השני, תביעות דיבה) בישראל אינן נושא פשוט כלל וכלל והן דורשות מומחיות משפטית וניסיון מקצועי רב. סיכויי התביעה בגין הוצאת לשון הרע תלויים במספר גורמים מרכזיים, אותם נפרט בהרחבה במאמר זה.

הגורם הראשון הוא קטלוג האמרה ותפיסת הציבור לגביה. האם מדובר בהתבטאות שהוצגה כעובדה בשטח, כמידע אובייקטיבי שנבדק על ידי המפרסם, או שמא מדובר בדעה, אשר הוצגה ככזו. על ההבדל המהותי בין השניים, נעמוד בהמשך.

הגורם השני המשפיע על תביעת דיבה הוא נושא הנזק. האם נגרם נזק לתובע ואם אכן נגרם, מהו היקף הנזק, מהי חומרתו.

הגורם השלישי הוא מכלול נסיבות הפרסום ובין השאר, התנהגות המפרסם, לאחר הפרסום. אלו רלוונטיים גם לעצם עניין הטלת האחריות וגם לגובה הפיצוי שיוטל

משרד בן קרפל ושות' מדורג בצמרת Dun's100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה"ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה"ד קרפל: "הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל".

עוולת לשון הרע – מה היא כוללת?

חופש הביטוי מאפשר לכל אחד מאיתנו לומר את אשר על ליבו, בכל דרך בה הוא רואה לנכון. לאור העובדה שהתבטאות פלוני יכולה לפגוע באלמוני, אוסר חוק איסור לשון הרע, על פגיעה בשמו ובכבודו של אדם. זאת בכפוף לסייגים שבחוק, קרי, מקרים של הגנת תום הלב ואמת הפרסום. להרחבה בנושא קראו על – הגנות לנתבעים בתביעות לשון הרע.

הצלחתה של תביעת לשון הרע, תלוי בראש ובראשונה בקטלוג האמרה, קרי, מי אמר אותה ומהי תפיסת הציבור לגביה, בקונטקסט שבו היא נאמרה. התבטאות זהה, בנסיבות שונות, אשר נאמרה על ידי אנשים שונים, יכולה להיות במקרה ראשון לשון הרע ובמקרה השני, לא תהיה זו לשון הרע. הכיצד?

אופן הצגת הדברים הוא שקובע וכאשר התבטאות מפורסמת כדעה ולא כעובדה מוגמרת, יכול והיא אינה תיחשב כלשון הרע. מאין בא הבדל זה? התבטאות תהיה לשון הרע, אם הציבור ראה אותה כך, באותן הנסיבות ומטבע הדברים, כאשר אמרה מוצגת כעובדה אובייקטיבית, נוטה הציבור להאמין לה יותר מאשר מדובר בדעה סובייקטיבית.

אף כאשר מדובר בדעה, יש להבחין בין דעה של בעל מקצוע, אשר מביע דעתו, כעניין שבשגרה, חלק מעבודתו, לבין דעה שהושמעה בפרסיה, בכדי לבזות ולהשפיל אדם אחר.

תביעת לשון הרע

חוק איסור לשון הרע – סוגיית הנזק

לעיתים, נפגעי לשון הרע, נמנעים מהגשת תביעת דיבה, היות והם יודעים כי יתקשו להוכיח את הנזק שגרם להם הפוגע. אין ספק שסיכוייה של תביעת דיבה, טובים יותר, כאשר ניתן להוכיח את הנזק אך גם במקרים בהם, לא ניתן להוכיח את הנזק, כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות לשון הרע. מדוע?

סעיף 7 א' לחוק, הסמיך את בית המשפט, לפסוק פיצויים עד לסך של 70,000 ₪, לתובעים, גם כאשר לא הוכח הנזק. יודגש כי אין פירושו של דבר כי אפשר להגיש תביעת לשון הרע, ללא שנגרם נזק, היות שבתי המשפט בוחנים את טיב האמירה ונסיבותיה, כך שללא פגיעה בתובע או ללא פוטנציאל לפגיעה, תידחה התביעה והתובע עלול למצוא עצמו, משלם הוצאות משפט לנתבע.

אולם, סמכות זו של בית המשפט, העניקה לו אפשרות לעשות צדק אמיתי היכן שתובעים באמת נפגעו מהתבטאויות הנתבע. על כן, גם כאשר ישנו קושי להוכיח את הנזק, כדאי לשקול הגשת תביעה בגין לשון הרע. זאת בהנחה שהפרסום אכן פגע או היה בעל פוטנציאל לפגוע. להרחבה בנושא קראו על – תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק.

בעבר, לא זכו נפגעים לפיצוי הולם, אך בשנים האחרונות ניתן לראות התקדמות משהחלו בתי המשפט לפסוק סכומי פיצויים גבוהים יותר לתובעים. אולם, בתי המשפט לא מקבלים כל תביעת לשון הרע ועל כן, ישנה חשיבות גדולה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי, טרם הגשת תביעה.

הגשת תביעה לפי החוק: מכלול הנסיבות

חוק איסור לשון הרע מבקש להגן על אלו אשר נפגעו בעקבות התבטאויות מבזות, אך עצם קיומה של הוצאת דיבה, אין בה בכדי להבטיח את סיומה האופטימאלי של תביעת לשון הרע, מבחינת התובע. בית המשפט שוקל את מכלול הנסיבות של המקרה, כך שלעיתים, גם אשר מוצא בית המשפט את הנתבע כאחראי, גובה הפיצוי יהיה סמלי מאוד ולא יהיה בהכרח לשביעות רצון התובע:

1. סוג הפרסום: דין לשון הרע במקומון, לא יהיה, ככל הנראה, כדין לשון הרע באינטרנט. בית המשפט מתחשב מאוד בנסיבות הפרסום, המעידות על היקף הפגיעה וחומרתה.

ככל שאספקט הפומביות משמעותי יותר, כך סיכוייה של תביעת לשון הרע, גדלים.

2. מהו הנזק: בית המשפט בוחן מהו הנזק שנגרם לתובע, כאשר הוא רשאי לפסוק פיצוי כספי, גם אם התובע לא הוכיח את הנזק שנגרם לו.

3. הקטנת הנזק: התנהגות הצדדים משפיעה מאוד על סיכוייה של תביעת לשון הרע. היכן שהמפרסם הביע חרטה ופרסם התנצלות, בית המשפט נוטה להקל בפיצוי או בעונש. אולם, כאשר התעלם המפרסם, מבקשותיו של הנפגע, לפרסם התנצלות או סירב לעשות כן, ניתן להניח כי בית המשפט יפסוק פיצוי גבוה יותר לתובע.

זכייה בתביעת לשון הרע, אינה מובנית מאליה וטרם הגשת תביעה, יש לבחון היטב את כדאיותה. כאמור לעיל, ישנם מספר גורמים מרכזיים המשפיעים על סיכוייה של תביעת לשון הרע: סוג האמרה, קיומו או העדרו של נזק מן הפרסום ומכלול הנסיבות של המקרה.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם על:

לשון הרע באינטרנט.

• שאלות נפוצות על הוצאת דיבה.

עוה"ד בן קרפל מכהן כיו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns'100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה"ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו – בוודאי בימנו – לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת למטרות לקוחותינו".

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן