תביעת לשון הרע במשפחה

תביעות לשון הרע מוגשות בנסיבות שונות, כאשר לעיתים בעלי הדין זרים ולעיתים הם מכירים זה את זה. ישנן גם תביעות לשון הרע במשפחה, אשר בהן בעלי הדין הם בני זוג, אשר החליטו להיפרד ועתה אחד מהם מגיש תביעה בגין הוצאת דיבה, נגד האחר.

לעיתים, מדובר בתביעה כנה ואמיתית אך במקרים אחרים, מדובר בתביעה המוגשת כצעד טקטי נגד בן הזוג, במסגרת הליך גירושין. חלק מן התביעות מוגשות בשל דברים שנאמרו במסגרת הליכים משפטיים. תביעות אלו, נדחות, בשל ההגנה שבסעיף 13 לחוק איסור לשון הרע. בתביעת לשון הרע במשפחה, יכולות לעמוד לנתבע הגנות נוספות כמו הגנת אמת דיברתי או הגנת תום הלב.

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

תנאים להגשת תביעת לשון הרע

חוק איסור לשון הרע קובע שני תנאים להיווצרותה של עילת לשון הרע: דבר מה שעלול היה לפגוע באדם אחר ואשר פורסם ברבים. דרישת הפרסום מתמלאת כאשר הדברים הגיעו לאדם נוסף אחד לפחות מלבד הנפגע. לגבי לשון הרע, בוחנים את ההתבטאות בעיני האדם הסביר. כלומר, האם באותן נסיבות של הפרסום, כל אדם סביר היה נפגע.

מטבע הדברים, כאשר מדובר על התבטאויות בין בני זוג, הרי שהפגיעה היא לעיתים קרובות, סובייקטיבית ולכן, אינה עומדת במבחן האדם הסביר. נוסף על זאת, דרישת הפרסום לא תמיד מתקיימת, שכן לעיתים קרובות, נאמרים הדברים בארבע עיניים, בין בני הזוג בלבד. מה קורה כאשר מתפרסמות אמרות פוגעות במסגרת הליך משפטי? חוק איסור לשון הרע פוסל אפשרות של הגשת תביעה במצב כזה, כפי שיוסבר להלן. למידע נוסף קראו את המאמר – מה קובע חוק איסור לשון הרע.

הגנה על דברים שנאמרו בהליך משפטי

חוק איסור לשון הרע, כולל סעיף הקרוי "פרסומים מותרים" (סעיף 13 לחוק). הוא כולל מספר פרסומים, אשר לא ישמשו עילה למשפט אזרחי או פלילי בגין לשון הרע. סעיף 13 (5), מעניק הגנה מפני תביעה לפרסומים במהלך דיון משפטי, בין אם שהדברים נאמרו על ידי שופט, בעל דין או עורכי הדין.

כך, כל האמור במסגרת דיון משפטי, אינו יכול לשמש אותם כעילה לתביעה בגין הוצאת דיבה. המחוקק בחר שלא לאפשר הגשת תביעת לשון הרע בשל דברים שפורסמו בהליך שיפוטי, על מנת להגן על האינטרס הציבורי לפיו בעלי דין ובעלי תפקידים, כמו שופט או בורר, יוכלו לנהל את ההליך מבלי לחשוש מפני תביעת לשון הרע.

לשון הרע במשפחה

לשון הרע במשפחה – מקרים מן הפסיקה

כתב אישום פלילי הוגש נגד פלוני, בגין תקיפת אשתו. טענותיו המנוסחות על ידי עורך דין בכתב ההגנה, כללו אמרות קשות כנגד אשתו, אשר היה בהם לתחושתה, כדי להכפיש את שמה. היא הגישה תביעת לשון הרע נגד בעלה אך תביעתה נדחתה הן בשל כך כי לא הוכיחה כי הדברים פורסמו והן בגלל שאמרות הבעל מוגנות מכוח סעיף 13 (5), פרסומים מותרים.

במקרה אחר של תביעה שעילתה לשון הרע במשפחה, שלחה פלונית לבית הדין הרבני, בו נדון תיק הגירושין, מכתב ובו טענה כי בעלה מתעלל בה פיזית ונפשית. הבעל הגיש תביעה בגין הוצאת דיבה וטען כי הפרסום שקרי וכי אשתו הכפישה את שמו. התביעה נדחתה בשל מספר סיבות שיפורטו להלן. 

1. לא עומדת הגנת הפרסום המותר: במקרה זה, לא עומדת לבת הזוג ההגנה של סעיף 13 (5) שכן מדובר במכתב ששלחה לרבנים ולא בדברים שפורסמו במסגרת דיון. אולם, התביעה נדחתה משום שעמדו לנתבעת הגנות אחרות על פי חוק איסור לשון הרע.

2. הגנת אמת דיברתי: שני תנאים להגנה זו: הפרסום הוא אמת והיה בו עניין לציבור. בית המשפט התרשם מהראיות שהוצגו בפניו כי הדברים הם אמת והיות שמדובר באישה מוכה, היה עניין לציבור בפרסום. להרחבה קראו – מהי הגנת אמת דיברתי.

3. הגנת תום הלב: הנתבעת פעלה בתום לב ומתוך רצון להגן על בטחונה. היא לא פרסמה את המכתב במקומות אחרים, אלא שלחה אותו רק לרבנים, כלומר, שמרה על מידת הפרסום המינימאלית לשם המטרה, קרי, הגנה על בטחונה. למידע נוסף קראו  – הגנת תום לב בתביעות לשון הרע.

מתי כן ניתן להגיש תביעה על הוצאת לשון הרע במשפחה?

לעיתים ההגנות שבחוק לא תחולנה וניתן יהיה להגיש תביעה שעילתה לשון הרע במשפחה. מקרים בהם ההגנות לא יחולו יכולים להיות מצבים כדלקמן:

א. מצבים בהם בן או בת הזוג פונה או מפרסם דברי לשון הרע בפני שכנים. (אגב, יצוין כי זה מקרה שקורה לא מעט).

ב. במקרים בהם בן או בת הזוג פונה למשטרה בתלונת שווא שכל מטרתה להשיג יתרון טקטי בהליך הגירושין.

ג. במקרים בהם בן או בת הזוג מפרסמים בפני בני משפחה אחרים דיבתו הרעה של בן או בת הזוג, למרות שאין בכך כל עניין ציבורי.

כמובן, לא מדובר ברשימה סגורה, ויש מקרים רבים נוספים.

לסיכום, תביעות לשון הרע מוגשות בסיטואציות שונות, כאשר גם בני זוג מגישים לעיתים תביעת לשון הרע נגד הצד השני. כל תביעה נבחנת על פי נסיבותיה ואם עומדת לנתבע אחת ההגנות שבחוק איסור לשון הרע, התביעה תידחה. למידע נוסף קראו  – מה הסיכויים של תביעת לשון הרע.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן