רשלנות רפואית בלידה על רקע ספינה ביפידה

מהי "ספינה ביפידה"

המונח "ספינה ביפידה" מתאר פגם המתפתח אצל עוברים בחודש הראשון להיריון. הפגם מתבטא בפתח בחוליה או במספר חוליות של עמוד בשדרה, ובבליטה של עצבי חוט השדרה שעוברים דרכו. ההשלכות של ספינה ביפידה הן פגיעה מוטורית מגובה הפגם ומטה, שיתוק כללי מתן צואה ושתן ותלות משמעותית בשירותי סיעוד לכל אורך החיים.

לרוב ניתן לזהות מום מולד מהסוג של ספינה ביפידה כבר בבדיקות האולטרסאונד הראשונות. זיהוי כזה אמור לאפשר להורים לקבל החלטה מושכלת לגבי המשך ההריון. צוות רפואי המתרשל בהפניית הורים לבדיקות ולגילוי ספינה ביפידה מקים עילה ברורה להגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה.

במשרד עורכי הדין בן קרפל ושות' נמצא צוות מיומן של עורכי דין ללשון הרע שעוסקים בדיני לשון הרע בכל יום בשנה, מבוקר עד ליל. צוות עורכי הדין במשרד ניהלו – ומנהלים – מאות תיקי לשון הרע בכל מחוזות השיפוט במדינת ישראל. ייצגנו – ואנחנו מייצגים – מאות תובעים ונתבעים לפי חוק איסור לשון הרע. והתוצאות, לא פחות ממעולות. יחד, טיפלנו במאות משברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים מאוד בציבוריות הישראלית) בהצלחה מרובה ולשביעות רצונם של לקוחותינו. משרד עורכי-דין בן קרפל ושות, עורכי דין ללשון הרע ולהגנת הפרטיות, מבטיח ייצוג מעולה וייחודי בנוף עורכי-הדין; טיפול פרטני וייחודי בכל עניין ועניין, כאילו היה זה העניין היחיד המצוי על שולחננו. המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים Duns100 ו – BDI, כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע

מאפיינים וטיפול בספינה ביפידה

הגורם המרכזי להיווצרות ספינה ביפידה אצל העובר הוא מחסור בחומצה פולית או בויטמין שנקרא 12B וקיים בעיקר במוצרי בשר. הפגם לא ניתן לריפוי ורוב המאמצים הרפואיים הקשורים אליו בתחום הגניקולוגיה והלידה מתייחסים למניעה. משרד הבריאות בישראל לדוגמא ממליץ לכל אישה בגיל הפיריון ליטול תוסף של חומצה פולית, כדי להפחית את הסיכון להופעת הפגם ולא להגיע למצב של חסר. בנוסף, נהוג להמליץ לנשים לצרוך את התוסף שלושה חודשים לפני הכניסה להריון.

המקרים היחידים בהם ניתן לבצע ניתוח כירורגי לצורך תיקון הפגם בעובר הם זמן קצר לאחר הלידה, אך ההליך כרוך בשורה ארוכה של סיכונים ויעילותו מוטלת בספק. המום השדרתי מלווה לעיתים בהידרוצפלוס וההורים צריכים להבין את ההשלכות של ספינה ביפידה כבר במהלך מעקב ההריון.

חוסר אבחון, אי יידוע ואי הפנייה לאבחון

יש שלושה סוגים מרכזיים של תביעות רשלנות רפואית בלידה המוגשות על רקע ספינה ביפידה. ראשית, יש לזכור כי רשלנות רפואית בלידה כוללת גם טיפולי פוריות, מעקב הריון וטיפול בילוד לאחר הלידה. המשמעות היא שניתן להגיש תביעות על רשלנות רפואית גם כנגד צוות רפואי שהתרשל בביצוע מעקב ההריון ולא זיהה את הפגם. שנית, חשוב לגבות תביעות רשלנות רפואית בחוות דעת של רופא מומחה. את חוות הדעת משיגים לאחר איסוף התיעוד הרפואי והתייעצות עם עורך דין בעל התמחות רלוונטית.

הסוג הראשון של רשלנות רפואית על רקע ספינה ביפידה הוא הנפוץ ביותר ובו מדובר על חוסר אבחון. זו רשלנות רפואית שמתבטאת בבדיקת אולטרסאונד שגרתית לנשים בהריון. אם הרופאים לא מצליחים לאתר את הפגם ולאבחן אותו, קמה עילה להגשת תביעה. עורך הדין המייצג את ההורים צריך להוכיח שהרופא סיפק שירותים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה וגרם נזק למטופל. אם מוכח קשר ברור בין התנהגות המזיק לבין הנזק להורים, יכולים התובעים לדרוש פיצוי כספי גבוה.

סוג שני של רשלנות רפואית בלידה מתקיים בשל אי יידוע. אלו תביעות בהן הניזוק טוען שרופא הנשים לא יידע את המטופלת בדבר ההנחיות הברורות של משרד הבריאות על נטילת תוסף חומצה פולית. היות והתוסף לא כולל תופעות לוואי והוא בטוח לחלוטין לשימוש, בתי המשפט מייחסים חשיבות גדולה ליידוע המטופלת לגביו. הם מצפים מהרופאים לשמור על זכויות המטופלים וליידע אותם על כל פרוצדורה, תרופה או הליך שעשוי לתרום לבריאותם – בעיקר בתהליך מורכב ורגיש כמו היריון ולידה.

סוג שלישי של רשלנות רפואית בלידה על רקע ספינה ביפידה מתקיים בשל אי הפנייה לאבחון. כאן מדובר על מצב בו לא מבוצעות הבדיקות הרלוונטיות לאבחון פגמים ומומים. אפשר לזהות מראש את סיכויי ההצלחה של התביעה בעזרת התייעצות עם עורך דין, קריאת פסקי דין תקדימיים סביב ספינה ביפידה וקבלת חוות דעת של רופא מומחה.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן