רוצה להיות נוטריון? הנה מה שעליך לעשות

התנאים בהם יש לעמוד כדי להיות נוטריון

על מנת שעורך דין יחזיק בתואר נוטריון עליו לעמוד בתנאי סף וכללי אתיקה ולקבל הסמכה מטעם ועדת הנוטריונים. במאמר הבא נסביר את התהליכים הללו לעומק.

תנאים מוקדמים המופיעים בחוק הם אלו אשר קובעים האם ומתי עורך דין יכול להפוך לנוטריון. מלבד התנאים אותם נזכיר בהמשך, יש לציין כי עורך דין המעוניין להיות נוטריון צריך לעמוד גם בכללי אתיקה מסוימים. הסמכות המיוחדת של נוטריונים והמעמד שלהם בפני החוק מוכיחים כי יש צורך בפיקוח על תהליכי הסמכה של עורך דין לנוטריון, ולכן בתחום המשפטים נהוג להתייחס לכך באופן מיוחד. בניגוד למה שנהוג לחשוב, שירותי הנוטריונים ניתנים לכלל הציבור ונחשבים נחוצים. למעשה, את חלק מהשירותים הניתנים על ידי נוטריון אי אפשר להשיג באמצעות מוסד משפטי או ציבורי אחר. מלבד ייפוי כוח נוטריוני, הסכמי ממון, צוואות נוטריוניות או אפילו תרגום נוטריוני, ישנם שירותים אשר נחשבים לחם חוקם של הנוטריונים ולכן הם נמצאים תחת פיקוח מחמיר.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

תנאי סף הדרושים לצורך הפיכת עורך דין לנוטריון

אלו הדרישות והתנאים העומדים בפני עורך דין אשר מעוניין להפוך לנוטריון:

1. ותק של 10 שנים לפחות כעורך דין בעל פרקטיקה משפטית

2. על עורך הדין להיות עצמאי ולא שכיר

3. על עורך הדין להיות נקי מעבירות פליליות שבצידן קלון ומהשעיות מלשכת עורכי הדין בישראל

4. על עורך הדין ונוטריון להיות תושב ישראל או אזרח המדינה

5. הנוטריון חייב להיות כשיר לעבודתו מבחינה פיזית ומנטאלית

כל התנאים הללו הנם תנאי סף להגשת מועמדות עבור עורך דין המעוניין להפוך לנוטריון. על עורכי דין בתחילת דרכם לזכור כי עליהם להימנע מצבירת עבירות או השעיות מלשכת עורכי הדין, וזאת במידה והם רוצים להיות נוטריונים. מצד שני, חלק מתנאי הסף לא נתונים לבחירה או לשינוי ולכן חשוב להכיר אותם מראש.

ועדת הנוטריונים ואישור ההסמכה

עורך דין אשר וידא כי הוא עומד בתנאי הסף רשאי להגיש בקשה אל ועדת הנוטריונים. הועדה דנה בכל בקשה בנפרד ומחליטה האם לאשר אותה, כאשר לאחר מכן על עורך הדין לעבור הסמכה והדרכה ייעודיים. מנגד, במידה וועדת הנוטריונים לא מאשרת את בקשתו של עורך הדין להסמכה כנוטריון באפשרותו להגיב תוך 30 ימים. רק עם אישורה הסופי של הועדה רשאי עורך הדין לרשום את חתימתו בספר הנוטריונים וזאת לצורך מניעת זיוף.

כללי האתיקה בהם צריכים נוטריונים לעמוד

חשוב לציין גם את כללי האתיקה בהם נדרשים לעמוד נוטריונים. ראשית, המחוקק רואה במוסד הנוטריון יוצא דופן מבחינת הסמכויות שהוא מקבל וההגנה לה הוא ראוי. כתוצאה מכך רואה המחוקק בחומרה מעבר על אחד מכללי האתיקה, אשר יכול להביא לביטול ההסמכה של עורך דין כנוטריון ואף לביטול תעודת עריכת הדין כולה. על נוטריון להחזיק בכללי סודיות נוקשים, וזאת משום שהוא חשוף אל פרטים אישיים מסווגים. בנוסף, על נוטריונים חלה האחריות לוודא כי האדם העומד מולם דובר אמת ואינו מרמה. נוטריון חייב לסרב לספק שירות לאדם אשר לגביו קיים חשש לאמינות לקויה.

שכר הנוטריונים

מבחינת שכר, נוטריונים מחויבים לשכר אחיד וקבוע. משרד המשפטים הוא זה שמתמחר את שירותיו של נוטריון וזאת לצורך מניעת הטיות. לנוטריון אסור לקחת שכר טרחה גבוה יותר מהקבוע על פי משרד המשפטים, גם אם הלקוח מתעקש לשלם לו סכום כזה.

הגאווה של תחום המשפט

לסיכום, עורך דין אשר רוצה להיות נוטריון צריך לעבוד קשה ולהכיר את ההגבלות המלוות את תחום העיסוק. מנגד, אין ספק כי נוטריונים הם מקור הגאווה של תחום המשפט המודרני – לא רק בישראל אלא גם במדינות אחרות ברחבי העולם.

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו – בוודאי בימנו – לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן