לשון הרע בין שכנים

מתי מתקיימת לשון הרע בין שכנים?

בחיי היומיום שלנו, אנו נקלעים לעיתים לריבים ומחלוקות עם בני משפחה, קולגות לעבודה, חברים ושכנים ולעיתים יכול הדבר לעלות למשל לכדי הוצאת לשון הרע בין שכנים. כאשר אלו מתרחשים בארבע עיניים, לא עולה עילה משפטית לתביעה, אך כאשר התבטאות של אחר כלפינו, היא פוגעת ומפורסמת ברבים, ייתכן ומדובר במקרה של הוצאת דיבה ולשון הרע.

על פי חוק איסור לשון הרע, ניתן להגיש תביעה על לשון הרע, כאשר פורסם דבר מה, אשר פגע או עלול היה להשפילנו, לבזות אותנו, בשל גיל, עיסוק, מין וכיו"ב. דרישת הפרסום בחוק, משמעה כי הדברים הגיעו לאדם אחד נוסף לפחות, מלבד הנפגע. האם הדבר שפורסם הוא בגדר לשון הרע? הגדרת המנוח בחוק רחבה מאוד ומאפשרת לבית המשפט, לבחון כל מקרה לגופו, על מבחן האדם הסביר.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

מטרתו של חוק איסור לשון הרע

הוצאת דיבה ולשון הרע, אינן מוסריות ולכן, בחר המחוקק לראות בהן כעוולה נזיקית, המזכה את הנפגע בזכות לפיצוי. כמו כן, במקרים בהם הפרסום היה בכוונה לפגוע, רואים במעשה גם כעבירה פלילית. תפקידו של חוק איסור לשון הרע הוא להגן על זכותנו לכבוד והזכות לשם טוב ולמנוע עד כמה שניתן מקרים של הוצאת לשון הרע. אולם, לא ניתן להגן על זכויות אלו, מבלי לפגוע בחופש הביטוי. בשל חשיבותה של זכות זו, נדרש החוק לאזן בין שתי הזכויות: הזכות לשם טוב מחד והזכות לחופש ביטוי מאידך. להרחבה קראו – הזכות לשם טוב.

כיצד מאזן החוק בין הזכויות? על ידי איסור לשון הרע, כפי שמוגדר בסעיפם 1, 2 לחוק ובמקביל, כולל הוא הגנות שונות למפרסם, המנויות בסעיפים 13-15 לחוק והן על פי סדר: פרסומים מותרים, הגנת אמת הפרסום והגנת תום הלב.

מתי תוכלו להגיש תביעת על הוצאת לשון הרע בין שכנים?

הגשת תביעת לשון הרע, דורשת ראשית לכל, היוועצות עם עורך דין לשון הרע. כאשר פונים למשרד עורכי דין העוסק בתחום לשון הרע, תיבחנה נסיבות המקרה ועורך הדין יחווה את דעתו, האם כדאי להגיש תביעה, או אם לאו. למידע נוסף קראו – מהו תפקידו של עורך דין לשון הרע.

באיזו התבטאות מדובר:

חילופי דברים בין שכנים, אשר נאמרו בארבע עיניים, אינם מהווים לשון הרע, פוגעים ככל שיהיו. אולם, למשל, אם שכן שלח מכתב לכל השכנים, בו הוא מכפיש את שמכם אז מדובר בסכסוך של לשון הרע בין שכנים. במקרה זה, יש לכם עילה להגשת תביעה. ככל שמדובר בהתבטאויות רבות ופוגעות, כך המקרה חמור יותר ומצדיק הגשת תביעה.

היקף החשיפה:

ככל שיותר אנשים נחשפו להתבטאות הפוגעת, כך היקף החשיפה גדול יותר ובתביעות לשון הרע, יש חשיבות רבה להיקף החשיפה.

האם נגרם נזק:

פרסום שלילי יכול להיות פוגע מאוד אך לא לגרום לנזק משמעותי לנפגע. אולם, במקרים רבים, נגרם לנפגע נזק תדמיתי, אשר בא לידי ביטוי הן בפגיעה כלכלית והן בפגיעה חברתית. במצב זה, כדאי להגיש תביעה נגד המפרסם. להרחבה בנושא קראו על – תביעת לשון הרע

הפיצוי הכספי בתביעות על הוצאת לשון הרע בין שכנים

בכל הנוגע לתביעות לשון הרע, חשוב לדעת כי ניתן לקבל פיצוי כספי, גם ללא הוכחת הנזק שנגרם עקב הפרסום. סעיף 7 א' לחוק, מאפשר לבית המשפט, לפסוק פיצוי גם כאשר לא הוכח הנזק, כאשר ישנה הגבלה על הסכום והוא עומד כיום על סך של יותר מ- 64,000 ₪.

בתי המשפט אינם פוסקים את הסכום המקסימאלי בכל תביעה, אלא בוחנים כל מקרה לגופו, על פי נסיבות הפרסום, היקפו, חומרת המקרה, היקף הנזק וכיו"ב.

פרסום לשון הרע יכול להתרחש בסיטואציות שונות וגם בסכסוך בין שכנים. אם אתם סבורים שנפגעתם מדבר מה שפורסם על ידי שכן ונגרם לכם נזק, פנו לעורך דין המתמחה בלשון הרע והוצאת דיבה ובדקו האם כדאי לכם להגיש תביעה.

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו – בוודאי בימנו – לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן