לשון הרע בכתבי טענות של תביעות בדיני משפחה

לשון הרע בהליך גירושין

בשל הרגישות המיוחדת של הליך גירושין מעורבים בו לעיתים אמוציות ופעולות אשר נעשות מתוך כעס ועצבים. כתוצאה מכך עומדים מתגרשים רבים מול סיטואציה לא נוחה אשר משפיעה עליהם ישירות, על בני המשפחה ועל הסביבה הקרובה. אך יחד עם זאת, חשוב להבין כי החוק עומד לצד אזרחים בהליכי גירושין ומציין בפירוש אילו מהלכים מותר ואסור לעשות. במילים אחרות, כאשר זוג נמצא מול דילמה משפטית הקשורה אל גירושין עליו לפנות אל עורכי דין המתמחים בגירושין. 

ניתן לקחת כדוגמא את אחד המקרים המסובכים ביותר של דיני גירושין ולבחון כיצד מתייחס בית המשפט אל לשון הרע או הוצאת דיבה. כידוע, במהלך גירושין עשויים הצדדים לנקוט פעולות אשר בנסיבות אחרות היו יכולות להיחשב לשון הרע. אך האם זה באמת המצב ומה ההבדל בין העלאת טענות במהלך דיונים לבין הטחת האשמות בצורות אחרות?

במשרד עורכי הדין בן קרפל ושות' נמצא צוות מיומן של עורכי דין ללשון הרע שעוסקים בדיני לשון הרע בכל יום בשנה, מבוקר עד ליל. צוות עורכי הדין במשרד ניהלו – ומנהלים – מאות תיקי לשון הרע בכל מחוזות השיפוט במדינת ישראל. ייצגנו – ואנחנו מייצגים – מאות תובעים ונתבעים לפי חוק איסור לשון הרע. והתוצאות, לא פחות ממעולות. יחד, טיפלנו במאות משברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים מאוד בציבוריות הישראלית) בהצלחה מרובה ולשביעות רצונם של לקוחותינו. משרד עורכי-דין בן קרפל ושות, עורכי דין ללשון הרע ולהגנת הפרטיות, מבטיח ייצוג מעולה וייחודי בנוף עורכי-הדין; טיפול פרטני וייחודי בכל עניין ועניין, כאילו היה זה העניין היחיד המצוי על שולחננו. המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים Duns100 ו – BDI, כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע

לשון הרע בכתבי טענות ובשלבי גירושין שונים

מעבר על חוק לשון הרע עשוי להתעורר בכל אחד משלבי הגירושין. המאבקים בין זוגות אשר מתגרשים מתקיימים בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט לענייני משפחה, כאשר בין הנושאים ניתן למצוא מחלוקות על משמורת, רכוש, חלוקת כספים, מזונות ועוד. לעיתים אחד הצדדים תובע משמורת בבית הדין הרבני ומציין מדוע לדעתו עליו לקבל את האחריות על הילדים. מנגד, הצד השני בוחן את התביעה ונוקט באמצעים העומדים לרשותו. בשלב הזה עשוי להתעורר חשד לעבירה על חוק לשון הרע והשאלה היא כיצד יש להתייחס אליה. למידע נוסף קראו את המאמר על – חוק איסור לשון הרע.

הגנות שמספק החוק על לשון הרע בגירושין

על פי החוק בישראל, אין עילה משפטית לתביעת לשון הרע כאשר הדברים נאמרים במסגרת כתבי טענות. טענות אלו יכולות להיות מוגשות לכל ערכאה משפטית בישראל ומותר לצדדים לציין בהם תכונות אשר לדעתם רלוונטיות לדיון. למעשה, סעיף 13 לחוק איסור לשון הרע תשכ"ה – 1965 מגדיר את הפרסומים המותרים. עוד מופיע בחוק כי כל מסמך המוגש לצורך הדיון על ידי בא הדין או מישהו מטעמו חסין לחלוטין מפני תביעה מן הסוג הזה. להלן מספר דוגמאות לכתבי טענות המוגנים מתביעת לשון הרע או חוק הגנת הפרטיות:

א. כתב תביעה – יש לצאת מנקודת שעורכי דין רבים מבססים את התביעה שלהם על מאפיינים אישיים של הנתבע. המשמעות היא חוסר יכולת להימנע ממה שעשוי בסיטואציה אחרת להיחשב להוצאת דיבה.

ב. כתב הגנה – במקרי גירושין וגם במקרים אחרים נאלץ הצד המתגונן לפרסם פרטי מידע לא נעימים על הצד התובע וזאת על מנת להוכיח את חפותו.

ג. עתירות לסעד זמני – בני זוג הנמצאים בסכסוך משפטי ועומדים מול דיון על משמורת או רכוש יכולים להגיש עתירות לסעד זמני ולהוכיח את צדקתם, גם אם באמצעות טענות הגובלות בלשון הרע.

ד. כתבי תשובה – כתבי טענות אלו עולים במהלך הדיונים ואחריהם והם מייצגים את חופש הביטוי, שהוא עיקרון לא פחות חשוב מחוק הגנת הפרטיות או איסור לשון הרע.

לא לחינם מומלץ להיוועץ בעורך דין ללשון הרע. שאחרת, סערת הרגשות עשויה להוביל לשגיאות בניהול ההליך, בעוד שהדין הנוהג מאפשר סעדים רק אם אלה מתבקשים באופן נכון ומסודר.

מטרת החוק: למנוע עילה לגרירת משפטים נוספים

מבחינת בתי המשפט, גרושה המוציאה את דיבתו של אדם במהלך דיונים רלוונטיים לא יכולה ולא צריכה לעמוד לדין בגין הפרת חוק לשון הרע. עוד טוען בית המשפט כי ישנו אינטרס ציבורי לכך שאדם יוכל להתבטא ללא חשש בהליך שיפוטי. מטרתו של סעיף זה בחוק הוא למנוע מצב בו כל התבטאות גוררת עילה למשפט נוסף. לסיכום, אמנם ישנם מקרים בהם ניתן לתבוע גרוש או גרושה על לשון הרע אך לא במהלך הדיונים עצמם.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם על:

לשון הרע במשפחה.

תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק.

טענות הגנה בתביעות לשון הרע.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן