טיפים שכדאי לקבל מעורך דין זכויות יוצרים! ומה בין זכויות יוצרים לבין לשון הרע?

דיני זכויות יוצרים הוא תחום משפטי מודרני וספציפי בתוך התחום הרחב של דיני קניין (וגולש גם אל דיני הנזיקין, במקרה של הפרת זכויות יוצרים והיכולת לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק). במאמר זה נעמוד על עיקרי חוק זכויות יוצרים ונביא המלצות שכדאי לקבל ממשרד עורך דין זכויות יוצרים כדי להגן על יצירה ולהתמודד עם הפרה שלה ביעילות.

במשרד עורכי הדין בן קרפל ושות' נמצא צוות מיומן של עורכי דין ללשון הרע שעוסקים בדיני לשון הרע בכל יום בשנה, מבוקר עד ליל. צוות עורכי הדין במשרד ניהלו – ומנהלים – מאות תיקי לשון הרע בכל מחוזות השיפוט במדינת ישראל. ייצגנו – ואנחנו מייצגים – מאות תובעים ונתבעים לפי חוק איסור לשון הרע. והתוצאות, לא פחות ממעולות. יחד, טיפלנו במאות משברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים מאוד בציבוריות הישראלית) בהצלחה מרובה ולשביעות רצונם של לקוחותינו. משרד עורכי-דין בן קרפל ושות, עורכי דין ללשון הרע ולהגנת הפרטיות, מבטיח ייצוג מעולה וייחודי בנוף עורכי-הדין; טיפול פרטני וייחודי בכל עניין ועניין, כאילו היה זה העניין היחיד המצוי על שולחננו. המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים Duns100 ו – BDI, כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע

אך לפני כן, מה בין לשון הרע זכויות יוצרים ופגיעה בפרטיות?

למען האמת, לא הרבה. בעיקר בלבול. פעמים רבות קורבן לפגיעה בפרטיות סבור שפגעו בזכויות היוצרים שלו. המקרה הבולט ביותר הוא בסיטואציה של פרסום תצלום (בנסיבות משפילות) ללא הסכמת המצולם.

רבים טועים לחשוב כי נתונה להם "זכות יוצרים" בתצלום שבו הם מופיעים. על דרך הכלל, זו טעות. אמנם ניתן לסחור בזכויות יוצרים, אך נקודת המוצא לפי דין היא שתצלום שייך לצלם; הוא יוצר התצלום. עם זאת, חובתו של בעל-זכות להפעילה בתום-לב; וקיומה של זכות לא יכולה לשמש היתר לפגוע בזכויות אחרות.

לפיכך, גם אם לצלם ישנה זכות יוצרים בתצלום ספציפי, לו התצלום יפורסם בנסיבות משפילות, תהא זו פגיעה בפרטיות בנסיבות סעיף 2(4) לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981. מעבר לזה, שימוש בזכויות יוצרים יכול גם לחצות את גבולות העוולה לפי סעיף 7 לחוק איסור לשון הרע; בין אם על דרך פרסום תצלום בנסיבות משפילות (שיכול לייצר חפיפה בן הטענה לפגיעה בפרטיות לבין טענה לפרסום לשון הרע) ובין אם על דרך עריכת נושא זכות היוצרים באופן שיש בו פוטנציאל פגיעה בשמו הטוב של המזוהה עם התצלום.

לכן, קודם לכל עצה אחרת, היוועצו עם עורך דין לשון הרע ופגיעה בפרטיות, כדי לוודא שהענקתם את ה"שם" הנכון לעוולה שבוצעה כנגדכם.

מספר נקודות חשובות בחוק זכויות יוצרים

בטרם נפרט המלצותיו של עורך דין זכויות יוצרים, נעמוד ראשית על עיקרי חוק זכויות יוצרים:

1. סוג היצירה – חוק זכויות יוצרים חל על יצירה ספרותית, אמנותית, דרמטית או מוזיקלית, שהיא מקורית, יצירתית ומקובעת בכתב. הפסיקה קבעה רף נמוך לדרישות אלו. כך, הדרישה למקוריות פורשה כדרישה שהיצירה תהיה של היוצר ולא מועתקת; הדרישה ליצירתיות פורשה כדרישה מינימאלית של השקעה ביצירה ואין דרישה לרישום שכל הזכויות שמורות.

2. הזכויות המוגנות – א. זכויות כלכליות- יצירת עותקים; פרסום והפצה; ביצוע פומבי; שידור; העמדת היצירה לרשות הציבור; עשיית יצירה נגזרת (למשל: תרגום, עיבוד ספר לסרט); השכרה של עותקים לצרכי מסחר. ב. זכויות מוסריות- זכות הייחוס של היצירה ליוצרה וזכות לשלמות היצירה, דהיינו: שלא ייעשה בה שינוי שיש בו כדי לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר.

3. מעשים מותרים – סע' 18-32 מונים רשימה של מעשים מותרים, שאינם מהווים הפרה של זכויות יוצרים. בין היתר: א. שימוש הוגן ביצירה- למטרות לימוד עצמי, מחקר, הוראה ובחינה על-ידי מוסד חינוכי וכד'. ב. שימוש אגבי- שימוש ביצירה בדרך של הכללתה ביצירה אחרת. ג. יצירה המופקדת לעיון הציבור- מותר להעתיק יצירה המופקדת לעיני הציבור לפי חיקוק.

4. משך זמן ההגנה – משך זמן ההגנה על היצירה הוא חייו של היוצר + 70 שנה לאחר מותו.
יש לציין, שאסור לעתיק רק את הביטוי של הרעיונות עליהם מבוססת היצירה, אולם מותר ליצור ביטוי חדש המבוסס על אותם רעיונות. אבחנה זו אינה בהירה דיו, ועל כן מומלץ להתייעץ עם עורך דין זכויות יוצרים בעניין זה לפני שעושים שימוש ברעיון של יצירה כלשהי.

כיצד ניתן להגן על יצירה מפני גניבה?

ההמלצה הטובה ביותר שכדאי לקבל ממשרד עורך דין זכויות יוצרים בעניין זה, היא רישום זכות היוצר. אמנם אין צורך ברישום הזכות בכדי שהיא תהיה מוגנת בחוק זכויות יוצרים, אולם רישום הזכות יכול להוות בבוא העת הוכחה לקדימות שלה ביחס ליצירה המפרה. את הרישום ניתן לעשות באחת משלוש דרכים:

1. שליחת היצירה על-ידי היוצר שלה לעצמו במייל או בדואר רשום – במקרה כזה חשוב לשמור על המעטפה סגורה, כדי שלא יהיה ניתן לטעון שבוצעו ביצירה שינויים.

2. הפקדת היצירה במשרד עורך דין זכויות יוצרים – רצוי להפקיד במשרד המנהל רישום מסודר ומקצועי של יצירות.

3. רישום הזכות במשרד זכויות היוצרים בארה"ב – משרד זה מנפיק ליוצר תעודה רשמית המוכרת בבתי משפט בישראל. דרך זו יקרה יותר מהדרכים הקודמות, אולם יותר רשמית ומקצועית וכן יכולה לחסוך הבאת עד לבית המשפט בעת הצורך.

כיצד מתמודד עורך דין זכויות יוצרים עם מקרה של הפרת זכויות היוצר?

חוק זכויות יוצרים מונה רשימה של סעדים שניתן לקבל בגין הפרת זכויות יוצרים:

1. צו מניעה – ניתן לבקש מבית המשפט להוציא צו שימנע מהמפר לבצע פעולה כלשהי ביצירה המפרה. לעיתים צו מניעה הוא הסעד הטוב ביותר משום שהוא מוציא את המפר לגמרי מהמשחק.

2. פיצויים – השבת שווי הנזק שנגרם ליוצר המקורי בגין ההפרה.

3. פיצויים סטטוטוריים- ניתן לקבל פיצויים ללא הוכחת נזק עד לגובה של 100,000 ₪, בגין הפרה של זכויות יוצרים. בתי המשפט מעדיפים ברוב המוחלט של המקרים לפסוק פיצויים כאלה מאשר פיצויים לפי גובה הנזק.

סיכום

זכויות יוצרים הינו נושא מודרני שמתפתח ומשתנה עם ההתקדמות הטכנולוגית והתרבותית של העולם. לאור זאת, מומלץ להתייעץ עם עורך דין זכויות יוצרים מנוסה ומומחה בתחום בכל שלב של פיתוח יצירה, או של שימוש ביצירה קיימת.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן