מהו פיצוי ללא הוכחת נזק לפי החוק?

מתי ניתן לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק? 

לשון הרע פוגעת בנפשו של האדם ובכיסו. אולם, הוכחת הנזק שנגרם עקב לשון הרע, אינו קל ולעיתים, אף בגדר הבלתי אפשרי. בשל כך, קבע חוק איסור לשון הרע את סעיף 7 א' המאפשר להגיש תביעת דיבה במסגרתה לתבוע פיצוי ללא הוכחת הנזק.

לשון הרע היא עוולה אזרחית וגם עבירה פלילית ועל כן, קבלת פיצוי ללא הוכחת נזק, אפשרית בין אם מדובר במשפט אזרחי ובין אם במשפט פלילי.

על פי חוק איסור לשון הרע, בית המשפט יפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק לאחר שיקבע שהנתבע אחראי במשפט אזרחי, בגין לשון הרע או כאשר הורשע אדם בעבירה פלילית של לשון הרע. על המקרים בהם ניתן להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק נפרט בהמשך. 

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

הוצאת לשון הרע – אין חמורה ממנה

במובנים רבים, לשון הרע היא אחת מן העוולות החמורות ביותר, הן בשל מהות הפגיעה שהיא גורמת, הן בשל ממדי הפגיעה והן בשל הקושי להוכיח את הפגיעה.

לשון הרע פוגעת בשמנו הטוב, וברור לכל כי משנפגע שמו הטוב של האדם, בנייתו מחדש שוות ערך לבנייתה של רומא. מהות הפגיעה של לשון הרע היא אפוא, משמעותית ביותר ואת נזקיה, חשים הנפגעים לאורך שנים. ובהרבה המקרים כפי שנפרט בהמשך ניתן להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק

בעבר, פרסום לשון הרע היה נעשה באמצעי התקשורת כמו רדיו או עיתון, כאשר החשיפה לאמירה הפוגענית הייתה גדולה, אך לא ניתן להשוות את ממדי החשיפה בימים עברו, לממדי החשיפה כיום.

בעידן האינטרנט, מספיקה אמירה אחת קטנה באתר אחד וזו יכולה לגרום לנזק בלתי נתפס בהיקפו, כך למשל במקרה של פרסום  הכפשות בפייסבוק. אולם, הוכחת הנזק היא כבר עניין אחר. 

מצב דברים זה הופך את הנפגעים מהוצאת דיבה לקורבנות של ממש, אשר אינם יכולים להוכיח את היקף הפגיעה שספגו אך את ממדי הפגיעה הם חשים היטב, בשמם הטוב, בהצלחה העסקית שלהם ובמוניטין המקצועי. (להרחבה בנושא קראו – שאלות ותשובות נפוצות בהוצאת דיבה).

אין ספק כי האינטרנט הפך את לשון הרע למסוכנת יותר ועל כן, רבים סבורים כי על המחוקק להתאים את חוק איסור לשון הרע לימינו. החוק נחקק לפני שנים רבות, אך הבעייתיות שבהוכחת הנזק של לשון הרע, הייתה ברורה למחוקק, גם לפני עידן האינטרנט. להרחבה בנושא קראו – מה קובע חוק איסור לשון הרע.

מסיבה זו, מאפשר חוק לשון הרע לבתי המשפט לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק, משסבר בית המשפט כי נתקיימו מרכיבי העוולה.

פיצויי ללא הוכחת נזק לפי חוק איסור לשון הרע

פיצוי ללא הוכחת נזק – כוונת הפוגע

סעיף 7 א' לחוק, מסמיך את בתי המשפט לפסוק לתובעים בגין לשון הרע, פיצוי כספי על סך של עד 70,000 ₪, ללא הוכחת נזק.

האם כוונת המפרסם רלוונטית לעניין הפיצוי?

מטבע הדברים, לשון הרע פוגעת הרבה יותר כאשר למפרסם הייתה כוונה אמיתית לפגוע. כמו כן, הפגיעה המכוונת הופכת את העוולה לחמורה עוד יותר. על כן, חוק איסור לשון הרע, בסעיף 7 א' (ג) קובע כי היכן שהוכח כי לשון הרע פורסמה בכוונה כדי לפגוע, יכול בית המשפט לפסוק לתובע, פיצוי כספי של עד 100,000 ₪.

יודגש כי לשם קבלת פיצוי כפול, חייב התובע להוכיח כי הייתה כוונה לפגוע. עם זאת, הפטור מהוכחת הנזק עצמו, עדיין חי וקיים. חשוב לדעת כי חוק איסור לשון הרע מכיל גם הגנות למפרסמים, אשר נועדו למנוע תביעות לשון הרע נגד אנשים אשר פרסמו דבר מה, בתום לב, ללא כוונה לפגוע ומתוך אמונה שלמה כי הפרסום היה אמת.

האם ומתי להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק ?

התבטאות פוגעת שאינה פורסמה ברבים, איננה נחשבת ללשון הרע, היות והמרכיב המהותי של לשון הרע הוא אלמנט הפרסום. זוהי הסיבה מדוע כאשר לשון הרע מתפרסמת באינטרנט אז היא פוגעת יותר מכל, היות שהיקף החשיפה הוא עצום ובלתי נשלט. למידע נוסף קראו – לשון הרע באינטרנט.

השאלה האם להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק או אם לאו, דורשת כמובן קבלת ייעוץ משפטי של עורך דין לשון הרע מנוסה, אך ישנם שלושה מרכיבים אשר צריכים להתקיים, בכדי שתתגבש עילת תביעת לשון הרע:

1. סיוגה של האמירה: אופן הצגת הדברים של המפרסם, היא משמעותית מאוד בשאלה האם מדובר בלשון הרע. בית המשפט בוחן את הנסיבות באופן סובייקטיבי ולא אובייקטיבי, כפי שנהוג לחשוב. יש לתת את הדעת לכך כי סעיף 13 לחוק, מונה פרסומים מותרים, אשר כמובן אינם לשון הרע.

2. גרימת נזק: חוק איסור לשון הרע מאפשר לתובע לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק, אך אם לא נגרם לתובע נזק, אין טעם בהגשת תביעה. חשוב להבהיר כי לשון הרע אינה מוכרחה לפגוע בפועל, אלא די בכך שהיא הייתה עלולה לפגוע.

3. העדר הגנות: במידה וחלות על המפרסם ההגנות של חוק איסור לשון הרע, המופיעות בסעיפים 14 ו -15 לחוק, הרי שאין טעם בהגשת תביעת לשון הרע משום שזו תידחה.

לשון הרע היא עוולה חמורה הן בשל מהות הפגיעה שהיא עלולה לגרום, הן בשל ממדי הפגיעה והן בשל הקושי להוכיח את הפגיעה. לשם כך, קבע חוק איסור לשון הרע את האפשרות לקבלת פיצוי ללא הוכחת נזק. לשם הגשת תביעת לשון הרע, יש לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין לשון הרע, אשר במסגרתו ייבחנו הקריטריונים הנדרשים לגיבושה של עילת תביעה. 

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו – בוודאי בימנו – לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "ווטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »
לשון הרע באינסטגרם

לשון הרע באינסטגרם

האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת. כדאי להיות

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן