השעיית נוטריון מתפקידו – מתי?

בית הדין רשאי להשעות נוטריון מתפקידו במידה והוגש נגדו כתב אישום עם קלון. במאמר הבא נסביר את הענישה ונציין את האופן בו יכול הנוטריון לערער על ההחלטה.

על מנת להשעות נוטריון מתפקידו יש צורך בנסיבות חמורות במיוחד. ראשית, צריך לזכור כי לא כל עורך דין מוסמך לעסוק בתפקיד הנוטריון. על מנת לקבל את רישיון הנוטריון יש לעמוד בתנאי סף מחמירים. גם מבחינת פיקוח ובקרה נמצאים הנוטריונים תחת מעקב של המחלקה לרישוי נוטריונים. הגורם אשר מוסמך להעמיד נוטריון לדין משמעתי הוא היועץ המשפטי לממשלה, אך הוא מקבל את הדיווחים מטעם המחלקה לרישוי נוטריונים ומבקרים הפועלים בשטח. יחד עם זאת, השעייה של נוטריונים מתפקידם היא לא מקרה נדיר והחוק מתייחס אל מספר מקרים בהם יש להפעיל אותה.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

עבירה פלילית עם קלון עשויה לגרור השעיה מהתפקיד

בית הדין רשאי להשעות את הנוטריון במידה והוגש נגדו כתב אישום בבית משפט בשל עבירה פלילית. תנאי זה תקף רק אם העבירה הפלילית בוצעה במהלך מילוי תפקידו וכאשר במסגרת הנסיבות המסוימות יש בה משום קלון. ההשעייה עצמה מתבצעת עד למתן פסק הדין בבית המשפט. במידה והנוטריון הורשע ודבר ההרשעה הובא לידיעתו של בית הדין, ההשעייה תישאר בתוקף עד פסיקתו של בית הדין. במידה והרשעת הנוטריון לא הובאה לידיעתו של בית הדין תוך שלושים ימים מיום שבו נעשה הפסק המרשיע סופי, ההשעייה מתבטלת. מעבר לכך, הרשעה שבוטלה מבטלת גם היא באופן אוטומטי את ההשעייה של הנוטריון מתפקידו.

כיצד ניתן לערער על ההחלטה להשעות את הנוטריון?

על פי החוק רשאי הנוטריון לערער על ההחלטה להשעותו המתקבלת בבית הדין. הערעור אינו מעכב את ההשעייה, אך במקרים מסוימים עשוי בית הדין להפוך את ההחלטה. על מנת להגיש את הערעור צריך הנוטריון לפעול על פי סעיף 41 לחוק:

א. פנייה לבית הדין הארצי – הנוטריון והיועץ המשפטי לממשלה יכולים לערער על החלטותיו של בית הדין באמצעות פנייה לבית הדין המשמעתי הארצי.

ב. הרכב בית הדין – על מנת לדון בערעור צריך בית הדין לכלול שני נוטריונים לפחות.

ג. ערעור על פסק דין של בית הדין הארצי – במידה והנוטריון או היועץ המשפטי לממשלה מבקשים לערער על פסק הדין של בית הדין המשמעתי הארצי עליהם לפנות אל בית המשפט המחוזי בירושלים. פניה זו חייבת להתבצע תוך שלושים ימים מהיום בו נודע להם על פסק הדין של בית הדין הארצי.

כך יכולה ההשעיה להוריד לטמיון שנים של מאמץ

השעיית הנוטריון אפשרית על פי החוק אך רוב עורכי הדין אשר עובדים כנוטריונים אינם מגיעים למצב כזה. לצד מגוון הסמכויות אותן הוא מספק להם, החוק מחמיר מאוד עם עורכי דין ונוטריונים. גם מבחינת האזרחים הזקוקים לשירותים שונים נחשבים הנוטריונים לבעלי מעמד מיוחד. הנוטריון הוא תפקיד משפטי בעל משמעות רבה. ההשעייה של הנוטריון מתפקידו עשויה לפגוע בקריירה ולהוריד לטמיון שנים של מאמץ.

מהותו ותכליתו של חוק הנוטריונים בנוגע לענישה

חוק הנוטריונים מסדיר את כל תפקידיו וסמכויותיו של הנוטריון. אך כפי שאפשר לראות, החוק מתייחס בהרחבה גם לאפשרות השעייה. החוק מגדיר את חובותיו של הנוטריון מרגע מתן השירותים, דרך ניהול הרשומות ועד שמירת החיסיון והקפדה על כללי האתיקה. המחלקה לרישוי נוטריונים במשרד המשפטים מבצעת מאות ביקורות ארציות בשנה. מטרת הביקורות היא לזהות פעילות לא תקינה של הנוטריונים, אשר פוגעת בהם ובמקצוע. מעבר לכך, העמדה של הנוטריון לדין בשל עבירה פלילית שיש בה קלון היא תהליך לא פשוט. ההשעייה מצטרפת לסנקציות אחרות המוטלות על ידי היועץ המשפטי לממשלה, גם אם הערעור בסופו של דבר מתקבל וההשעייה מתבטלת.

משרד עורכי הדין בן קרפל ושות' מייצגים תובעים ונתבעים בתביעות דיבה והגנת הפרטיות. צוות עורכי הדין במשרד מיומנים ומנוסים בייצוג בכל סוג של תביעה על הוצאת לשון הרע מהמקרים הפשוטים, ועד למקרים הקשים והמפורסמים ביותר בארץ על הוצאת לשון הרע בפייסבוק  כמו גם בתביעות על פגיעה בפרטיות. לייעוץ משפטי מומלץ ליצור קשר עם עורך דין הגנת הפרטיות ולשון הרע שזהו תחום עיסוקו המרכזי.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן