החובות האתיות של נוטריון

המאמר יעסוק בחובות האתיות החלות על נוטריון. לאורך השנים קשת סמכויותיהם הלכה וגדלה ובעקבותיו גם חובותיהם. המאמר ינסה למצוא את נקודת התפר שבין סמכות רחבה ושמירה על טוהר המידות, יושר והגינות המקצוע.

אתיקה של נוטריונים – הגדרות כלליות

מהי אתיקה? אתיקה היא תורת המידות והמוסר. פעולה אתית היא פעולה המקדמת את הטוב והמתרחקת מהרע. בהקשר למקצוע מסוים, כמו מקצוע הנוטריונים, מדובר על אתיקה מקצועית. אתיקה מקצועית היא אוסף הכללים המנחים את בעל המקצוע בעבודתו, אשר אמורים לשמור על מוסריות המקצוע.

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

הכללים אמורים לקדם את יושרת בעל המקצוע ואחריותו.

מהו נוטריון? עורך דין נוטריון הוא עו"ד המכהן לפחות עשר שנים בתפקידו ובעל תפקידים רבים ומגוונים. לנוטריון יש תפקידים שונים בנוגע אימות אותנטיות של מסמך או של חתימה על המסמך. למשל, נוטריון רשאי לאמת חתימה של אדם על חוזה, או לאשר שאדם שהופיע בפניו נתן תצהיר כלשהו. תפקידיו של הנוטריון מצויים בסעיף 7 לחוק הנוטריונים (להלן "החוק").

מהי האתיקה המקצועית של נוטריונים? אתיקה המקצועית של נוטריונים היא הכללים שחלים על נוטריונים, שאמורים להסדיר את התנהלותם בקשר לעבודתם. כללים אלה נועדו להגן על הלקוחות של הנוטריונים, על מקצוע הנוטריון ועל החברה בכללותה.

מדוע צריכים כללי אתיקה בנוגע לנוטריונים?

לעורך דין נוטריון כוח רב. ישנם כמה סיבות מדוע נוטריונים זקוקים לכללים אלו:

1. אחד מתפקידיו המהותיים ביותר של הנוטריון הוא היותו מוסמך לחתום, לאמת חתימה של אדם ולאשר מסמכים בתרגום של שפה זרה. זה נמצא בסעיף 7 לחוק.
גופים ומוסדות רבים ברחבי העולם מסתמכים על חתימתו של הנוטריון.

2. אישור נוטריוני מהווה ראיה מספקת בהליכים משפטיים ללא צורך בראיה אחרת (סעיף 19 לחוק הנוטריונים), כלומר, ניתן לזכות בתביעה גם ללא ראיות אחרות.

3. כמו כן, חלק נכבד ממוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל לא יקבלו אדם מישראל שרוצה ללמוד בהם אלא אם הוא הגיש את תעודות השכלתו מתורגמות באמצעות נוטריון.

מה היה קורה במצב ולא היו כללי אתיקה? לא היה ניתן להסתמך על אישור נוטריון. היו נותנים אישורים לכל המרבה במחיר וללא בדיקה האם האישור היה צריך להינתן.

מי שהיה נפגע בכך במשפט היה בעל הדין שכנגד.

כללי האתיקה החלים על נוטריונים

ישנם שני סוגי כללים החלים על הנוטריון:

1. כללים ספציפיים: הכללים קבועים בסעיפים 11-16 לחוק. הכללים הם:

א. אימות חתימה – לנוטריון אסור לאמת חתימתו של אדם על מסמך אלא אם אותו אדם זוהה (בעיקרון, על ידי תעודה מזהה) ואז חתם על המסמך.

ב. אישור העתק – לנוטריון אסור לאשר שהעתק זהה למקור אלא אם השווה ביניהם.

ג. אישור נכונות של רשימת מצאי – נוטריון לא רשאי אסור לאשר את נכונותה של רשימת מצאי אלא אם הוא ערך אותה או שנערכה בפניו והוא בקיא בנושא.

ד. אישור שאדם זכאי לחתום בשם זולתו – נוטריון לא מאפשר לאדם לחתום בשם זולתו על מסמך אלא אם הוא ראה שיש בכך ראיה.

ה. חתימה על תרגום – נוטריון אינו רשאי לאשר נכונות של תרגום אלא אם הוא בדק את נכונותו ובקיא המקור והתרגום של השפה.

ו. אישור שאדם נמצא בחיים – לנוטריון אסור לאשר שאדם היה בחיים בתאריך כלשהו אלא אם האדם עמד בפניו באותו יום וזוהה.

2. כללים כלליים:

א. נוטריון צריך לפעול במסירות ובנאמנות.

ב. לנוטריון אסור לשדל למסור עבודה לא מקצועית.

ג. לנוטריון אסור לגלות סוד שהובא לידיעתו במסגרת עבודתו (אלא אם דין אחר מתיר זאת).

סיכום: עבודת הנוטריונים הינה עמוסה ומרובה. בידם סמכויות רחבות מאוד. כפי שאנו כבר יודעים, ככל שקשת הסמכויות רחבה יותר, יש חשש גדול יותר להתרופפות מבחינה אתית. כללי האתיקה נועדו כדי לשמור על האיזון העדין בין סמכויות רחבות לשמירה על צביון החוק.


משרד עורכי-דין בן קרפל ושות' מייצג תובעים ונתבעים לפי חוק איסור לשון הרע ולפי חוק הגנת הפרטיות. צוות עורכי הדין במשרד מיומנים ומנוסים בייצוג בכל סוג של תביעת דיבה ותביעת לשון הרע; מהמקרים הפשוטים, ועד למקרים של תביעה על שיימינג בפייסבוק הקשים והמפורסמים ביותר בארץ; בבתי-משפט השלום, בבתי-המשפט המחוזיים, בבית-המשפט העליון, בבית-המשפט לענייני משפחה, בבתי-הדין לעבודה ובכלל ערכאות השפיטה במדינה. מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע שזהו תחום עיסוקו המרכזי.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן