האם טקס של גירושין ברבנות – משפיל?

טקס נתינת הגט הוא טקס שמתנהל על פי המסורת היהודית, והוא האקט שמסיים את קשר הנישואין. במאמר זה נסביר בפירוט כיצד נערך בפועל טקס 'סידור הגט', ולבסוף ננסה לענות על השאלה שמטרידה נשים רבות: האם טקס הגירושין ברבנות משפיל?

גירושין בישראל – על ידי נתינת גט

גירושי בני זוג יהודים בישראל, נעשים באמצעות נתינת גט. נתינת הגט היא טקס דתי בו הגבר נותן בידי האשה נייר הקרוי 'גט' ובכך מסתיים קשר נישואיהם. זהו המקור בתנ"ך לנתינת גט:

"כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבְעָלָהּ, וְהָיָה אִם לֹא תִמְצָא חֵן בְּעֵינָיו – כִּי מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר, וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ". (דברים, כ"ד, א')

במשרד עורכי הדין בן קרפל ושות' נמצא צוות מיומן של עורכי דין ללשון הרע שעוסקים בדיני לשון הרע בכל יום בשנה, מבוקר עד ליל. צוות עורכי הדין במשרד ניהלו – ומנהלים – מאות תיקי לשון הרע בכל מחוזות השיפוט במדינת ישראל. ייצגנו – ואנחנו מייצגים – מאות תובעים ונתבעים לפי חוק איסור לשון הרע. והתוצאות, לא פחות ממעולות. יחד, טיפלנו במאות משברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים מאוד בציבוריות הישראלית) בהצלחה מרובה ולשביעות רצונם של לקוחותינו. משרד עורכי-דין בן קרפל ושות, עורכי דין ללשון הרע ולהגנת הפרטיות, מבטיח ייצוג מעולה וייחודי בנוף עורכי-הדין; טיפול פרטני וייחודי בכל עניין ועניין, כאילו היה זה העניין היחיד המצוי על שולחננו. המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים Duns100 ו – BDI, כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע

טקס סידור הגט:

בירור שמות: בית הדין מברר את שמות הבעל והאשה וכינוייהם (כלומר – איך שהם נקראים על ידי חברים וקרובים) וכן את שמות אבותיהם וכינוייהם. במסגרת הבירור נחקרים בני הזוג וכן עדים שמכירים שאלה שמותיהם. הסיבה להקפדה היתירה בשמות היא שמבחינה הלכתית גט שנפלה בו טעות בשמות – פסול.

איך יודעים שהגט ניתן מרצון

בירור שהגט ניתן מרצון: בית הדין חוקר את הבעל ומוודא שהוא מבין את משמעות הגירושין ושהוא רוצה בהם. הסיבה: גט לא חל אם נעשה בניגוד לרצונו של הבעל.

ביטול 'מודעות': בית הדין מורה לבעל לעשות ביטול של כל ההודעות שמסר לגבי הגט, ומבקש ממנו להקריא את הנוסח הבא:

"שִׁמְעוּ אֵלִי! אַתֶּם עֵדִים שֶׁאֲנִי מְבַטֵּל לִפְנֵיכֶם כָּל מוֹדָעָה וּמוֹדָעָה שֶׁיָּצְאָה מִמֶּנִּי וְכָל דְּבָרִים שֶׁאָמַרְתִּי שֶׁאִם יִתְקַיְּמוּ יִגְרְמוּ לְבִטּוּל הַגֵּט וְכֵן פּוֹסֵל אֲנִי כָּל עֵדִים שֶׁיּוֹדְעִים שֶׁאָמַרְתִּי כָּל דָּבָר הַפּוֹסֵל אֶת הַגֵט וכולי"

הסיבה ל'ביטול מודעות' היא החשש שהבעל אמר לפני שהגיע לבית הדין שהוא מוסר 'מודעה', כלומר הודעה מראש, לפיה הגט שיעשה בבית הדין מבוטל ומבוצע בניגוד לרצונו, ומבחינת ההלכה גט שניתן בניגוד לרצון הבעל אינו חל. משום כך הבעל נדרש לבצע את ביטול המודעות, וכך, גם אם מסר הודעה כלשהי, הרי שכעת הוא מבטל אותה והגט ניתן ברצון.

מהו הליך כתיבת הגט?

כתיבת הגט: הסופר נותן את הנייר וכלי הכתיבה שלו במתנה לבעל, כי הגט צריך להיות כתוב בחפצים ששייכים לבעל. הבעל קונה אותם ע"י הגבהה בגובה 30 ס"מ שהופכת אותם לשלו, ואז נותן אותם בחזרה לסופר וממנה אותו להיות שליח עבורו לכתוב את הגט. הסופר כותב את הגט עבורו תחת השגחת העדים.

סדר נתינת הגט: בית הדין מורה לאישה להסיר את הטבעות מאצבעותיה, מוודא שהיא מתגרשת מרצונה ומודיע לה שאחרי נתינת הגט היא מותרת להינשא לכל אדם חוץ מלכהן. לאחר מכן הוא מורה לאישה לפתוח את שתי ידיה בצורה מקבילה לכיוון הרצפה, ושלא תסגור את ידה על הגט לפני שהבעל יעזוב אותו [בכדי שלא ייראה כאילו היא לוקחת לו אלא כאילו הוא נותן לה].

הבעל אומר לאישה בשעה שמוסר לה את הגט:

"הָרֵי זֶה גִּיטֵךְ וְהִתְקַבֵּל גִּיטֵךְ זֶה, וְהָרֵי אַתְּ מְגֹרֶשֶׁת בּוֹ מִמֶּנִּי מֵעַכְשָׁו וְהָרֵי אַתְּ מֻתֶּרֶת לְכָל אָדָם"

לאחר שהאישה קיבלה את הגט היא מרימה אותו, טומנת אותו תחת בית שחיה והולכת איתו כשני מטרים.

סיום הטקס: לאחר מסירת הגט בית הדין קורא שוב את הגט, חוקר את הסופר והעדים ומוודא שהכל בוצע כהלכה. לאחר מכן הוא מודיע לאשה שאסור לה להתחתן עם כהן, שאסור לה להתחתן עם אף אדם בתוך 92 יום ושאסור לה להתייחד עם הגרוש שלה. ובכך תם הטקס.
אין סיבה לחשוש מטקס הגירושין

הרבה נשים באות אליי עם חששות גדולים מפני טקס נתינת הגט. מדי פעם מתפרסמות כתבות עם 'סיפורי זוועה' על ההשפלה שנשים עוברות בבית הדין הרבני בעקבות גירושין ברבנות. האם יש דברים בגו?

התשובה שלי היא: לא.

אמנם, כפי שניתן להתרשם מהסקירה דלעיל, טקס הגט הוא טקס דתי שמתנהל על פי דקדוקי ההלכה והמסורת היהודית, אך סדר היום בבית הדין מתנהל באווירה מכובדת ועניינית ואין לאשה סיבה לחשוש.

משרד עורכי-דין בן קרפל ושות' מייצג תובעים ונתבעים לפי חוק איסור לשון הרע וחוק הגנת הפרטיות. צוות עורכי הדין במשרד מיומנים ומנוסים בייצוג בכל סוג של תביעת דיבה מהמקרים הפשוטים, ועד למקרי שיימינג בפייסבוק הקשים והמפורסמים ביותר בארץ; בבתי-משפט השלום, בבתי-המשפט המחוזיים, בבית-המשפט העליון, בבית-המשפט לענייני משפחה ובכלל ערכאות השפיטה במדינה. מומלץ לפנות לעו"ד לשון הרע שזהו תחום עיסוקו המרכזי.

עורך דין בן קרפל: ״אני רואה בדיני לשון הרע תחום שדרכו המשפט מתפתח ועוקב אחר הטכנולוגיה. ייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע והגנת הפרטיות בעידן המודרני – עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – מייצר אתגרים יום-יומיים; עבורי זו שליחות".

עורך-הדין בן קרפל, הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר ועדת לשון הרע הארצית בלשכת עורכי-הדין. וכמו כן ערך את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בעת האחרונה בתביעות דיבה ולשון הרע בכלל הערכאות השיפוטיות.

המשרד נמנה על-פי הדירוגים היוקרתיים – DUNS 100 ו – BDI כאחד המשרדים המובילים בישראל בתחום לשון הרע.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן